Kun masentaa, ahdistaa tai asiat ovat solmussa, seurakunta voi auttaa

Jokainen meistä voi joutua elämäntilanteeseen, jossa mielen tasapaino järkkyy. On tärkeää, ettei tällöin jää yksin. Jos omien läheisten kanssa keskusteleminen ei ole mahdollista, ovat seurakunnan monet työntekijäryhmät käytettävissä. Osalla työntekijöistä on myös sielunhoidon ja terapian erityiskoulutusta ja kokemusta.

Diakoniatyöntekijän kanssa voit keskustella joko sopimalla henkilökohtaisen tapaamisajan tai tulemalla avoimille vastaanotoille. Diakoniatyöntekijöiden vastaanottoajat näet täältä.

Perheneuvonta auttaa sinua, kun jokin asia parisuhteessasi tai perheessäsi mietityttää sinua. Perheneuvonta

Seurakuntien nuorisotyönohjaajat ovat lahtelaisten nuorten tukena ja apuna. Heidän yhteystietonsa löydät seurakuntien alta.

Päivystävä pappi on tavattavissa ja tavoitettavissa.

Walk in -Terapia

Seurakunta tarjoaa maksutonta Walk in -Terapiaa Palvelutorilla ilman ajanvarausta. Alle 30-vuotiaiden terapiavastaanotto ma ja ke kello 15-18. Yli 30-vuotiaiden työikäisten vastaanotto ti kello 16-19 (saavu paikalle ennen kello 18). Ratkaisukeskeisten lyhytterapeuttien kanssa voi tulla keskustelemaan elämän suurista tai pienistä ongelmista.

Vertaisryhmiä

Osallisuus ja vertaisuus tukevat elämän erilaisissa muutosvaiheissa tai kun ihmissuhteet ovat solmussa tai koet yksinäisyyttä. Seurakunnilla kokoontuu vertaisryhmiä.

Leskien aamiainen

Tervetuloa aloittamaan päivä yhteisellä aamiaisella toisten leskien seurassa Launeen kirkon Lähdesalissa
joka keskiviikko klo 9.30 – 11. Sitä ennen voi osallistua yhteiseen rukoushetkeen kirkossa klo 9. Lisätietoja: Lotta Jensen p. 044 7191 451.

Senioripysäkki-keskusteluryhmä yli 60-vuotiaille

Kaipaatko tukea elämän muutosvaiheessa, yksinäisyydessä, masennuksessa, ihmissuhteissa?

Luottamuksellisessa ja turvallisessa pienryhmässä on mahdollisuus käydä läpi omaa elämänhistoriaa ja tämän hetken elämäntilannetta. Vuorovaikutuksessa muiden kanssa omille tunteille ja ajatuksille voi löytyä uusia näkökulmia ja merkityksiä. Tavoitteena on yksinäisyyden, masennuksen ja ahdistuksen lieveneminen. Ryhmämatkalla pohdimme yhdessä elämänmuutoksiin, ihmissuhteisiin, yksinäisyyteen, ikääntymiseen, erilaisiin tunteisiin ja toivoon liittyviä asioita.

Ryhmä kokoontuu viikottain 1,5 tunnin ajan 15 kertaa. Jokaisella tapaamisella on oma teema. Ryhmään mahtuu 5–8 henkilöä, ja se kootaan etukäteen tehtävien henkilökohtaisten tapaamisten pohjalta. Ryhmiä alkaa pääsääntöisesti alkuvuodesta ja alkusyksystä.

Jos Senioripysäkkiryhmä tuntuu vähänkään kiinnostavalta, joko itsellesi tai vaikkapa vanhemmillesi, ota yhteyttä ohjaajiin. Pohditaan yhdessä, olisiko tämä toimintamuoto sopiva juuri sinun tarpeitasi ajatellen.

Senioripysäkkiryhmiä ohjaavat: Seija Avikainen p. 044 719 1421 tai seija.avikainen@evl.fi, Liisa Malin p. 044 719 1449 tai liisa.malin@evl.fi, Eija Paulamäki p. 044 719 1471 tai eija.paulamaki@evl.fi.

Pimeästä valoon -konsertin taltionti niille, joita suru, murhe tai mielenterveyden järkkyminen koskettaa

Paleface esiintyi sunnuntaina 27.11.2022 Lahden seurakuntien ja mielenterveysjärjestöjen Pimeästä valoon -konsertissa. Katso taltionti. Pimeästä valoon kutsuu kaikkia, joiden elämää suru, murhe ja mielenterveyden järkkyminen koskettaa.

YouTube-video