Levon krematorio

Levonkatu 4, 15150 Lahti

044 719 4643 Tuhkaus ja tuhkan noutoaika on sovittava etukäteen puhelimitse.

Varaa tuhkausaika Lahden krematorioon

Tuhkausaika sekä tuhkan noutoaika on etukäteen sovittava Vapaudenkatu 6:n asiakaspalvelussa. Vainaja tuhkataan arkkuineen yleensä viikon sisällä siunauksesta. Vainaja voidaan tuhkata vasta, kun hautauslupa on saatu ja tuhkauurna on toimitettu krematoriolle. Ennen hautausluvan saamista voidaan sopia siunausaika ja hautapaikka.

Näin tuhka luovutetaan krematoriosta

Uurnat luovutetaan omaisille krematorion uurnanluovutustilasta sovittuna aikana ke–pe klo 9–14. Uurnan noutoaika on sovittava vähintään edellisenä päivänä.

Tuhka voidaan luovuttaa krematoriosta vain omaiselle tai tämän valtuuttamana hautaustoimistolle. Tuhka luovutetaan vasta sitten, kun omaiset ovat ilmoittaneet tarkan hautaus- tai sirottelupaikan. Tuhkaa haettaessa hakijan on todistettava henkilöllisyytensä.

Tuhkan hautaamisaika on enintään vuosi

Tuhka pitää haudata tai sirotella viimeistään vuoden kuluessa tuhkauksesta (Hautaustoimilaki 7:19.1). Mikäli tuhkaa ei ole noudettu krematoriosta vuoden kuluessa tuhkaamisesta, seurakuntayhtymällä on oikeus toimittaa tuhka haudattavaksi vainajan kotikunnan hautausmaalle vainajan kuolinpesän kustannuksella.

Nykyaikainen laitos

Lahden seurakuntayhtymä muodostaa yhdessä Asikkalan, Heinolan, Hollolan, Iitin ja Orimattilan  seurakuntien kanssa Kiinteistöosakeyhtiö Levon krematorion.

Krematorio sijaitsee Levon hautausmaalla, kasvihuoneiden vieressä. Krematoriossa on uusi nykyaikainen biokaasulla toimiva tuhkausuuni, jossa on savukaasujen puhdistuslaitteisto ja lämmöntalteenottojärjestelmä.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköinti Pysäköinti