Häät ja kirkollinen vihkiminen Lahden ev.lut. seurakunnissa

Avioliitto voidaan solmia joko kirkollisesti tai siviilivihkimisellä. Kirkollisessa vihkimisessä avioliittoon vihittävät rukoilevat yhdessä seurakunnan kanssa Jumalan siunausta liitolle. Kirkollinen avioliittoon vihkiminen on mahdollista rippikoulun käyneille kirkon jäsenille. Heidät voidaan vihkiä kirkollisesti, vaikka toinen kihlakumppaneista ei olisikaan kirkon jäsen, jos hän on kuitenkin jonkin muun kristillisen kirkon tai uskontokunnan jäsen.

Kirkkohäät voivat olla pienet tai suuret. Vihkiminen voidaan toimittaa esimerkiksi kirkossa tai kotona. Vihkikirkko varataan hyvissä ajoin seurakuntatoimiston palvelunumerosta. Vihkitilaisuudessa tulee olla läsnä kaksi todistajaa.

Kirkollinen vihkiminen on luonteeltaan seurakunnan jumalanpalvelus, joka etenee papin johdolla. Toimituksessa käytetään siihen sopivaa musiikkia. Vihkipari sopii kanttorin kanssa häämusiikista etukäteen. Toimituksessa tulisi olla ainakin yksi virsi tai vihkilaulu (ks. virsikirjan osaa Lauluja kasuaalitoimituksiin).

Vihkipaikasta, -ajasta, -papista ja -kanttorista sopiaksesi ota yhteyttä  seurakuntatoimistoon p. 044 719 4629

Vihkiajan voi nyt varata myös seurakunnan asiointipalvelusta: Varaa vihkiaika sähköisesti.

Sähköisessä asiointipalvelussa käytetään tietoturvan (GDPR) vuoksi Suomi.fi-tunnistautumispalvelua.

Esite avioliittoon vihkiminen

Tutustu esitteeseen avioliittoon vihkiminen (pdf-tiedosto)

Häävirret

• Virsikirjan osiosta Avioliitto (virret 238-241) ja virsikirjan uusimmasta jumalanpalveluliitteestä (816-824)
  • Kiitosvirret
  • Vuodenaikaan ja luomistyöhön liittyvät virret

Vihkitilaisuudessa voi olla myös muuta musiikkia, yksinlaulua, yhtyelaulua, kuorolaulua tai soitinmusiikkia.

Muusta musiikista on aina neuvoteltava kanttorin kanssa.

Tutustu häävirsiinLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kuuntele alla olevista linkeistä suosittua häämusiikkia

E. Elgar – Pomp and Circumstance, Military March nr. 1Linkki avautuu uudessa välilehdessä
E. Melartin – Juhlamarssi satunäytelmästä Prinsessa RuusunenLinkki avautuu uudessa välilehdessä
F. Mendelssohn – Häämarssi näytelmästä Keskiyön unelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
F. Schubert – Ave MariaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
G. Caccini - Ave MariaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
J. Clarke – Trumpet VoluntaryLinkki avautuu uudessa välilehdessä
J. Pachelbel – Canon in DLinkki avautuu uudessa välilehdessä
J. S. Bach Preludi C-duuriLinkki avautuu uudessa välilehdessä
J. S. Bach Preludi F-duuriLinkki avautuu uudessa välilehdessä
P. Simojoki – Rakkaus on Jumalan lahjaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
P. Simojoki – Kaikista sanoista suurinLinkki avautuu uudessa välilehdessä
R. Wagner – Morsiuskuoro oopperasta TannhäuserLinkki avautuu uudessa välilehdessä
T. Kuula - HäämarssiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku