Nastolan Missiokauppa juhlii

nastola_missiokauppa_THUMB.jpg

Markku Lehtinen

Nastolan seurakunnan Missiokauppa täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Missiokauppa aloitti toimintansa kirkonkylällä, mutta varsinkin Rakokivessä sen toiminta on monipuolistunut sekä laajentunut. Samalla sen lähetystyölle keräämä tuotto on kasvanut. Viime vuonna kaupan tuotto oli hieman yli 50 000 e.

Vuonna 1987 kirkon seutu oli keskeinen paikka Nastolassa. Kirkkoa vastapäätä rakennettiin liiketalo, jonka toisesta kerroksesta Missiokauppa sai tilansa. Liikkeen perustaminen merkitsi Nastolassa lähetystyölle suurta arvonnousua.

Rakokiven liikekeskuksen vedettyä kirkolta puoleensa keskeiset liikkeet, alkoi myös Missiokaupan toiminta näivettyä. 1990-luvulla Missiokauppa siirrettiin kokeiluluontoisesti yhdeksi kesäksi Rakokiven seurakuntakodin yhteyteen. Toiminta virkistyi ja väki löysi jälleen Missiokaupan. Liiketila ei ollut kellarimaisuutensa tähden erityisen houkutteleva, joten keskustelu uuden paikan löytämiseksi alkoi.

Seurakunnan saatua Beda Lehtiseltä testamenttilahjoituksen, joka oli osoitettu diakonia- ja lähetystyötä varten, seurakunta vuokrasi 2001 Rakokiventieltä liiketilan. Näin siellä alkoi diakoniaväen ja Missiokaupan yhteiselo.

Samoihin aikoihin vapautui Bedan pirtin viereinen liiketila, jonne Missiokauppa siirtyi. Tuolloin koko maassa alkoi syntyä kirpputoreja. Niistä uskallettiin ammentaa idea uuteen Missiokauppaan. Uudistettu kierrätyskaupan sisältävä liike avasi ovensa keväällä 2002.

Kaupan toiminnasta vastaavat lähes täysin vapaaehtoiset, joita on mukana lähes sata.

Vapaaehtoiset palvelevat tehtävässään omien taitojensa mukaisesti sekä itse valitsemansa ajan.

Missiokaupan tiloissa jotkut toimivat myyjinä, jotkut huoltopuolella erilaisissa tehtävissä: lahjoitettujen tavaroiden järjestelijöinä, hinnoittelijoina, vaatteiden järjestelijöinä, silittäjinä, konepyykkäreinä, korjaajina, kirjojen aakkostajina, hyllyjen järjestelijöinä, kenkien plankkaajina, matonkuteitten leikkaajina, mattojen ja poppanoiden kutojina.

Oman ryhmänsä muodostavat somistajat, leivonnaisten tekijät, kankaiden painajat ja ne kymmenet, jotka kodeissaan kutovat, virkkaavat, askartelevat, maalaavat tauluja, tekevät tarpeen vaatiessa erilaisia metallitöitä tai vaikka valmistavat linnunpönttöjä.

Missiokaupan kaikki myytävä tavara on saatu lahjoituksina. Osa on aivan uusia tavaroita eli ne ovat Missiokauppaa varten valmistettuja.

Toinen, edellistä huomattavasti suurempi, osa on kierrätystavaraa. Kauppa ottaa vastaan kierrätystavarat lahjoituksina eli niistä ei makseta tuojille. Koska tavarat tulevat kauppaan maksutta, voidaan ne myös myydä edullisesti. Hiljattain kaupassa oli myynnissä mm. kahvinkeitin 5 eurolla ja kahviastiaston sai vitosella.

Missiokaupan 30-vuotisjuhlat

La 4.3. klo 10-14 synttärikakkukahvit Missiokaupassa

Su 5.3. klo 10 messu Nastolan kirkossa, jonka jälkeen lähetyslounas ja päiväjuhla seurakuntatalossa. Juhlassa mm. Matti Piispanen kertoo Missiokaupan vaiheista

Nastolan Missiokauppa, Rakokiventie 10, avoinna ma-pe klo 10-17, la klo 10-14

Kuva: Nastolan Missiokaupan tiloista suurin osa on varattu kierrätysvaatteille. Mekkoja katselemassa Anitta Perttola ja Orvokki Turunen.

YouTube-video

Mon Feb 20 07:44:01 EET 2017