Yhteinen keittiö

yhteinen_keittio_joviPieni_XL.jpg

Markku Lehtinen

Lahden jokaisessa viidessä seurakunnassa on tarjolla joka viikko edullinen lounasruoka nimellä Yhteinen keittiö.

Ruokailut alkoivat tämän vuoden alussa ja ne tulivat jo vuosia jatkuneen ruokakassien jakamisen tilalle.

Joutjärven seurakunnan diakoniatyöntekijä Eija Karlsson kertoo, että moni ruokakassien hakijoista on kokenut yksinäisyyttä. Yhteiset ruokailut tarjoavat nyt lämpimän aterian lisäksi kävijöille juttuseuraa.

Joutjärven kirkolla ruokaillaan torstaisin. Toimintaa pyörittävät vapaaehtoiset, joka hoitavat käytännön järjestelyt ja monitoimikeskus Takataskussa valmistetun ruuan jakamisen.

Jovilla vapaaehtoisena yhteisessä keittiössä toimiva Heikki Reijonen tuumaa, että monelle täällä kävijälle porukassa syöminen on tärkeää, koska samalla pääsee tapaamaan muita ihmisiä.

Aikaisemmin jaettaessa ruokakasseja moni yksinäinen ihminen vain haki elintarvikkeet, ja lähti sen jälkeen takaisin yksinäiseen kotiinsa. Nyt yhteisissä ruokailuissa kävijöiden välille on ehtinyt jo muodostua kaveruussuhteita.

Rahoitus Yhteiselle keittiölle tulee seurakuntayhtymän varoista, lisäksi Kirkkohallitus on saanut projektin kautta valtionavustusta, jota se jakaa edelleen seurakunnille.

Yhteinen keittiö -ruokailut kevätkaudella 26.5. asti:

Hinnat 4 €/eläkeläinen ja työtön, 2 €/lapsi (4-12 v) ja 6,50 € muut. Seurakuntien diakoniatyön asiakkaiden on mahdollisuus saada ateria veloituksetta.

Maanantaisin klo 11.30-12.15 Liipolan seurakuntakeskus

Keskiviikkoisin klo 11.00-12.30 seurakuntakeskus Kirkkokatu 5

Torstaisin klo 11.00-11.45 Nastolan seurakuntatalo

Torstaisin klo 12.00-13.30 Joutjärven kirkko

Perjantaisin klo 11.00-13 Salpausselän kirkko

Ruokailut jatkuvat kesän tauon jälkeen elokuussa.

Joutjärvellä yhteinen ruokailu alkaa hartaushetkellä. Kuvassa virrenveisuuta säestävät Keijo Järvinen ja Riina Haapaniemi.

Wed Mar 29 11:44:35 EEST 2017