Luther-ruusu kukoistaa kirkonmäellä

Lahden Ristikirkkoon johtavien rappujen viereen on nurmikolle tehty Luther-ruusu. Kyseessä ei oikeastaan alkujaan ruusu, vaan Martti Lutherin sinetti, josta käytetään yleisesti nimeä Luther-ruusu.

Ristinkirkon rappujen viereen on tehty kiveyksin ja kukkaistutuksin Luther-ruusu.

Ristinkirkolla ruusu on toteutettu kiveyksin ja kukkaistutuksin.

Ruusun, tai siis sinetin ulkokehänä Ristinkirkolla on kiveys, kivistä on myös tehty sen keskelle risti.

Sinetin kuviot on toteutettu kukkaistutuksin. Sinisten ja valkeiden kuvioiden kasveina ovat begoniat. Keltainen väri tulee samettikukista ja sininen siniviuhkoista.

Luther kuvaa sinettiään 8. kesäkuuta 1530 kirjoittamassaan kirjeessä näin:

"Kaiken keskuksena on musta risti luonnollisen värisen sydämen sisällä. Sillä joka sydämestään uskoo, on vanhurskas ... Tämän sydämen tulee olla valkoisen ruusun sisällä, jotta näkyisi, että usko tuo mukanaan iloa, lohdutusta ja rauhaa ... siksi ruusu on valkoinen eikä punainen; sillä valkoinen on henkien ja enkelien väri. Tämän ruusun tausta on taivaansininen, sillä sielun uskon tuoma ilo on tulevan taivaallisen riemun alkua ... Ja tätä taustaa ympäröi kultainen rengas, sillä taivaan autuus jatkuu ikuisesti, ilman loppua ja on kaikkea iloa ja omaisuutta arvokkaampaa, niin kuin kulta on malmeista arvokkainta ja jalointa.”

Thu Jul 20 10:14:01 EEST 2017