Mukkulan kirkossa yhteinen kastejuhla

kastepyha_S.jpg

Seurakunta huolehtii kaikista järjestelyistä, ja juhlaväelle tarjotaan lopuksi kakkukahvit.

Lahden seurakuntien yhteinen kastejuhla järjestetään 6.5. Mukkulan kirkossa.  Kastetapahtuman idea on tarjota perheille mahdollisimman vaivaton tapa kastamiseen.

- Kastejuhla on tarkoitettu 0-14 -vuotiaille lapsille ja nuorille. 15-vuotiaat ja sitä vanhemmat kastetaan rippikoulun eli opetuksen jälkeen, sanoo pastori Riitta Särkiö.

Vastaava tapahtuma oli ensimmäistä kertaa neljä vuotta sitten. Tilaisuus on aina ollut lämminhenkinen, ja ihmiset hyvin tyytyväisiä. Kastettavien ikähaarukka on ollut vauvasta rippikoululaiseen asti.

- Jokaisella kastetulla pitää olla minimissään yksi kirkkoon kuuluva, rippikoulun käynyt kummi. Mutta kummin löytämisessä seurakunta voi tarvittaessa auttaa.

Perheitten tarvitsee vain ilmoittautua.  Ilmoittautumisen päätyttyä oman seurakunnan pappi tapaa kastettavan ja hänen perheensä, kertoo lisää tapahtumasta ja hoitaa kuntoon viralliset paperit.

Seurakunta huolehtii tilaisuuden järjestelyistä ja hankkii (tarvittaessa) myös kastepuvun. Sukulaiset ja perheenjäsenet ovat tervetulleita kastejuhlaan. Lopuksi seurakunta tarjoaa kakkukahvit kastevieraille.

Itse kastetilaisuus sisältää kaikki kasteen elementit. Se koostuu kaikille yhteisistä virsistä, rukouksista, puheesta ja jokaiselle lapselle erikseen tehtävistä osista, kuten ristinmerkistä, kastamisesta ja siunaamisesta.

Kaste on voinut jäädä hoitamatta monesta syystä. Ehkä ei ole ollut voimavaroja järjestää kastejuhlaa tai on haluttu jättää lapselle valinnanvapaus kirkkoon kuulumisen suhteen. Yhteinen kastejuhla on myös helppo ja vaivaton tilaisuus niiden rippikouluun tulevien nuorien osalta, joita ei ole lapsena kastettu.

- Nykyään monet vanhemmat sanovat, että heidän lapsensa saa itse päättää uskonnostaan. Silloin jätetään lapsi minusta vaille sitä hyvää, jota kristillinen usko (ja kulttuuri voisivat) voisi hänelle antaa. Vertaapa vaikkapa äidinkieleen. Kukaan ei sano: annan lapseni itse päättää, mitä kieltä hän alkaa puhua. Me puhumme lapselle, annamme hänelle äidinkielen, ja siitä hän saa perustan. Sitten hän voi tutustua laajaan maailmaan ja oppia vaikka mitä muitakin kieliä.

- Haluamme järjestää kastejuhlan, koska pidämme kastetta niin hienona mahdollisuutena: se liittää lapsen seurakuntaan ja kristinuskoon. Kaste ei ole kahle tai itsemääräämisoikeuden rajoitus, vaan lahja.

Laura Visapää

Lahden yhteinen

kastejuhla

sunnuntaina 6.5. klo 15