Piispainkokous Lahdessa pohtii muiden uskontojen kohtaamista ja missiologiaa

Syyskauden ensimmäinen piispainkokous järjestetään Lahdessa 28.–29. elokuuta. Puheenjohtajana toimii nyt ensimmäistä kertaa arkkipiispa Tapio Luoma, joka aloitti tehtävässään kesäkuun alussa.

Kokouksen esityslistalla on muun muassa Uskontojen kohtaamisen toimikunnan esitys. Toimikunta ehdottaa laadittavaksi linjauksia, joiden pohjalta kirkko käy uskontodialogia, sekä käytännöllisiä ohjeita, kuinka toimia eri tilanteissa toisten uskontojen edustajia kohdattaessa. Toimikunta näkee linjaukset tarpeelliseksi, koska Suomi on nopeassa ajassa muuttunut monikulttuuriseksi ja moniuskontoiseksi yhteiskunnaksi.

Kokous käsittelee myös Missiologian tuntemus ja osaaminen kirkon työssä -raportissa ilmaistua tarvetta päivittää kirkkojärjestyksen diakoniaa ja lähetystyötä koskevat pykälät vastaamaan nykyistä käsitystä diakoniasta ja missiosta.

Kokous avataan tiistaina 28.8. klo 9 Lahden seurakuntayhtymän virastotalolla (Kirkkokatu 5, Lahti). Hartauden ja avauspuheen pitää Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo. Toimittajat ovat tervetulleita kokouksen avaushetkeen.

Kokouksen jälkeen keskiviikkona 29.8. klo 13 järjestetään samassa paikassa toimittajatapaaminen. Paikalla ovat arkkipiispa Luoma, piispa Repo sekä piispainkokouksen pääsihteeri Jyri Komulainen.

2018-08-21 10:00:00.0