Koe elämyksellinen Ristinkirkon yö – kirkon ovet avoinna illasta aamuun Lahti Fringe Festivalilla

Lahden Ristinkirkon ovet avataan elo- ja syyskuun vaihteessa järjestettävän kaupunkifestivaalin aikana kokonaiseksi yöksi. Osana Lahti Fringe Festivalia järjestettävää Ristinkirkon yö -tapahtumaa vietetään Ristinkirkossa 31.8.–1.9.

Tapahtuma alkaa perjantaina kello 21 ja päättyy lauantaina kello 8. Yön aikana on tarjolla elävää musiikkia, pientä yöpalaa ja myös lepoa ja rauhaa.

”Seurakunta avaa kirkon ovet hiljentymiselle, rauhoittumiselle ja rukoukselle. Hiljainen pyhä tila on avoin kaikille”, kertoo Keski-Lahden seurakunnan kirkkoherra Miika Hämäläinen.

Elävää musiikkia on tarjolla puolen tunnein välein alkaen kello 21, ja musiikkihetket kestävät aina aamuyöhön kello 1:een saakka. Ristinkirkon yössä esiintyvät Lahden seurakuntien nuorista koottu bändi, omaa folk popia esittävä Sonja Tissari (flyygeli) sekä elokuvamusiikkia soittava Miikka Kallio (urut).

Tapahtuman tuottaja, pastori Riku Suokas toivoo, että erikoiseen aikaan oleva avoin kirkko herättää mielenkiintoa paitsi kirkkoa myös seurakuntaa kohtaan.

”Kirkko ja kirkonmäki ovat ikiaikaisia kohtaamispaikkoja. Haluamme tarjota paikan levähdykselle ja hiljentymiselle sekä kutsua kaupungissa liikkuvia pienen yöpalan merkeissä tapaamaan toisiaan. Samalla seurakunta liittyy omalta osaltaan osaksi kaupunkifestivaalia”, Suokas sanoo.

Lahden seurakunnat ovat muutenkin vahvasti mukana järjestämässä Lahti Fringe Festivalia.

Lahden seurakuntien puhallinorkesteri esiintyy ke 29.8. kello 16-17 Lahden alatorilla, sateen sattuessa Marian Kammarilla (Vapaudenkatu 6). Ohjelmistossa on instrumentaalimusiikkia, muun muassa tunnettuja suomalaisia iskelmiä. Orkesteria johtaa Miikka Kallio.

Nokkahuilisti Sylvia Hinz konsertoi pe 31.8. kello 19 Lahden seurakuntatalossa (Kirkkokatu 5). Hinz on saksalainen nykymusiikkiin erikoistunut muusikko. Konsertissa kuullaan upeaa nykymusiikkia naissäveltäjiltä, elektroniikalla ja ilman. Musiikki on sävelletty illan solistille ja kiehtovalle nokkahuilulle.

Trubaduuri Hannu Lehdeskoski esiintyy pe 31.8. alkaen kello 20 Sports & Music Bar Elmossa (Aleksanterinkatu 6). Lehdeskoski on Keski-Lahden seurakunnan pastori.

Fri Aug 24 12:12:00 EEST 2018