Yli 3000 lahtelaista käytti äänioikeuttaan seurakuntavaalien ennakkoäänestyksessä

Lahdessa annettiin seurakuntavaalien ennakkoäänestysviikolla kaikkiaan 3093 ääntä. Vuoden 2018 seurakuntavaalien ennakkoäänestys järjestettiin 6.-10. marraskuuta. Varsinainen vaalipäivä on ensi sunnuntaina 18. marraskuuta.

Äänioikeutettuja on Keski-Lahden, Launeen, Joutjärven, Salpausselän ja Nastolan seurakunnissa kaikkiaan 66 402, joten ennakkoon äänensä antoi vajaat 5 prosenttia lahtelaisista. Ennakkoäänestyksessä äänioikeutetulla oli mahdollista äänestää myös muualla kuin kotiseurakunnan alueella. Siten lopulliseen äänipottiin voi vielä tulla postin kautta äänestyskuoria muualta, ja samoin Lahdessa jätettyjä ääniä saattaa kirjautua muiden seurakuntien ehdokkaille.

”Edellisissä seurakuntavaaleissa vuonna 2014 ennakkoäänestysprosentti nousi Lahden seurakuntayhtymän alueella vajaaseen kuuteen prosenttiin, joten äänestysaktiivisuudessa on tapahtunut yhden prosentin lasku. Tämä vastaa Suomen muiden isojen ja keskisuurten kaupunkien kehitystä. Työtä jää vielä varsinaiselle vaalipäivälle”, arvioi Lahden seurakuntien viestintäpäällikkö Markus Luukkonen.

Vilkkain äänestyspäivä oli keskiviikko, jolloin uurnilla kävi 860 lahtelaista. Ennakkoäänestyspaikkoja oli yli 20. Niistä selvästi suosituin oli Vapaudenkadulla sijaitseva Marian Kammari, jossa kävi yli 900 äänestäjää. Ostoskeskuksista suosituin oli Kauppakeskus Valo, jossa äänesti vajaat 500 lahtelaista.

Vaalipäivänä 18.11. äänestäminen tapahtuu omassa seurakunnassa klo 11–20. Vaaleilla valitaan seurakuntaneuvostot ja kirkkovaltuustot seuraavalle nelivuotiskaudelle 2019–2022.

2018-11-12 11:44:00.0