40-vuotiasta Lahden Ristinkirkkoa juhlitaan pienoisnäyttelyllä

Lahden Ristinkirkko täyttää 1. adventtisunnuntaina 40 vuotta.

Lahden Ristinkirkko täyttää 1. adventtisunnuntaina 40 vuotta. Kuva: Markku Lehtinen

Lahden museot ja Lahden seurakunnat ovat yhteistyössä koonneet pienoisnäyttelyn Lahden kirkonmäen, ensimmäisen kirkon ja Ristinkirkon historiasta. Juhliva kirkonmäki - Ristinkirkko 40 vuotta, kirkonpaikka 140 vuotta -näyttely on esillä 6.1.2019 saakka kirkon aukioloaikoina. Kirkko on avoinna joka päivä klo 10–15 sekä tilaisuuksien yhteydessä.

Näyttelyssä on esillä muun muassa kuvanveistäjä Pentti Papinahon Ristinkirkon alttariveistoskilpailuun vuonna 1977 suunnittelemat reliefiluonnokset. Alttariseinälle ei koskaan tilattu taideteosta, vaan paikalle päätettiin sijoittaa puinen risti. Papinahon luonnokset ovat tuore lahjoitus kuvanveistäjän perikunnalta Lahden taidemuseolle.

2018-11-30 14:05:00.0