Esko Taipale johtamaan Lahden kirkkovaltuustoa – neuvoston paikoista äänestettiin

Seurakuntavaaleissa 2018 valittu Lahden yhteinen kirkkovaltuusto kokoontui ensimmäisen kerran keskiviikkona ja valitsi luottamushenkilöt merkittävimpiin toimielimiin.

Lahden seurakuntien yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtajaksi vuosille 2019-2020 valittiin yksimielisesti Esko Taipale Launeen seurakunnasta. Valtuuston varapuheenjohtajaksi valittiin niin ikään yksimielisesti Matti Vierumäki Keski-Lahden seurakunnasta.

Esko Taipale on Launeen koulun rehtori. Taipale muistutti valtuustolle pitämässään puheenvuorossa yhteistoiminnan ja yhteisöllisyyden merkityksestä. Valtuustokauden suurimmaksi haasteeksi Taipale arvioi taloudellisen tasapainon löytämisen jäsenmäärän laskiessa. ”Seurakuntalaisista ei saa kuitenkaan tulla pelkkiä rahantuojia, vaan meidän on myös mietittävä toimintaa”, Taipale huomautti. Taipale muistutti myös, että päätöksenteossa pitää edistää kestävää kehitystä ja että päätöksenteon pitää perustua kristillisiin arvoihin, jotka on myös kirjattu seurakuntayhtymän uuteen strategiaan.

Yhteisen kirkkoneuvoston varapuheenjohtajaksi ilman vastaesityksiä valittiin Ohto Oksanen. Puolustusvoimissa työskentelevä Oksanen on sotilasarvoltaan kapteeni ja Nastolan seurakunnan jäsen. Yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajaksi tuomiokapituli on jo aiemmin nimittänyt kirkkoherra Kari Eskelisen.

Kirkkovaltuuston kokousta edeltäneissä neuvotteluissa ei löydetty sopua kirkkoneuvoston muista jäsenistä, joten paikoista jouduttiin harvinaisesti äänestämään. Äänestystä vaativat sekä sosiaalidemokraatit että Joutjärvellä vaikuttava Tavallisten seurakuntalaisten ryhmä. Demarit halusi neuvostoon Erkki Niemisen, Tavalliset seurakuntalaiset Tiina Wallinin.

Suhteellisella vaalitavalla järjestetyssä lippuäänestyksessä kirkkoneuvoston jäseniksi valittiin lopulta Päivi Eskola, Mika Falk, Simo Hiilamo, Eila Jokinen, Regina Leppänen, Pauli Rantanen, Jonna Rothberg-Mikkonen, Kari Simolin, Risto Tarkiainen ja Vuokko Vänskä.

Erkki Nieminen sai riittävästi ääniä, mutta koska neuvoston mieskiintiö oli jo täynnä, hän jäi vaalien jälkeenkin neuvoston ulkopuolelle. Kokoonpanon tulee täyttää kirkkolain säädös, joka takaa vähintään 40 prosentin edustuksen vähemmistönä olevalle sukupuolelle.

Kasvatuksen ja perheasioiden johtokunnan puheenjohtajaksi valittiin Risto Kaakinen ja diakonian ja sairaalasielunhoidon johtokunnan puheenjohtajaksi Merja-Liisa Norjava.

Kirkkoneuvoston jäsenten vaali aiheutti kokoukseen useita katkoja, ja kokous venyi lähes viisituntiseksi.

2019-01-16 23:49:00.0