Tulossa Pian! Lahden seurakuntien historiateos Sanasta tekoihin

Lahden seurakuntayhtymä julkaisee marraskuun lopussa kirjan Sanasta tekoihin – Vuosisata kirkollista elämää Lahdessa. Kirjalla juhlistetaan Lahden seurakuntien 100-vuotista historiaa. Vuoden 2016 vappupäivänä tulee kuluneeksi sata vuotta siitä, kun Lahden kirkossa pidettiin oman seurakunnan ensimmäinen jumalanpalvelus.
5458056_Sanasta_tekoihin_etukansi_THUMB.jpg

Lahden seurakunnat täyttävät ensi vuonna 100 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi seurakuntien historiasta on kirjoitettu teos Sanasta tekoihin – Vuosisata kirkollista elämää Lahdessa. Kirjoittaja on FT Marko Paavilainen ja teoksen kustantaa Edita.

Lahdesta oli Hollolaan ja kirkkoon pitkä matka, joten lahtelaiset rakensivat oman kirkon pieneen kauppalaansa vuonna 1890. Kauppala kasvoi ja itsenäistyi kaupungiksi uuden vuosisadan alussa, ja vuonna 1916 se irrottautui omaksi seurakunnakseen. Teollisuuden ansiosta Lahti laajentui edelleen nopeasti. Kasvavan kaupungin seurakunnassa oltiin jo varhain innokkaita ottamaan virikkeitä ja kokeilemaan uutta. Monilla seurakunnallisen toiminnan aloilla Lahdessa onkin kuljettu kehityksen kärkijoukoissa.

Sanasta tekoihin kuljettaa lukijan vuosikymmenten halki Lahden ensimmäisen kirkon rakentamisesta nykypäivän neljään lahtelaisseurakuntaan ja seurakuntayhtymään. Kirjassa seurakunnan ja Lahden kaupungin historiat kulkevat rinnakkain. Teos on kerronnaltaan tarinamainen, mutta on silti tieteellisin kriteerein tehty historiateos.

Teosta myydään 27.11. alkaen Missiokaupassa, Vapaudenkatu 6.
Teoksen hinta on 39 euroa.

2015-11-12 16:02:00.0