Lahden seurakuntayhtymän talous pysyi tasapainossa

Lahden seurakuntayhtymän vuoden 2015 tilinpäätös osoittaa, että yhtymän talous on pysynyt vakaana.  Verotuloja kertyi viime vuonna kaikkiaan 18,7 miljoonaa euroa, mikä on 65 000 euroa edellisvuotta vähemmän, mutta 90 000 euroa talousarviota enemmän.

Toimintamenoja oli 19,5 milj. euroa (v. 2014 19,4). Toimintakuluista 22 prosenttia katettiin toimintatuotoilla.

Vuosikate oli 2,6 milj. euroa (v. 2014 2,2) ja se kattoi investoinnit 1,9 milj. euroa sekä lainojen lyhennykset 0,4 milj. euroa.

Tilikauden tulos oli 1,3 milj. euroa, mikä oli 0,5 milj. euroa edellisvuotta ja 0,7 milj. euroa talousarviota parempi. Ylityksestä 90.000 euroa johtui verotuloista, 330.000 euroa osakemyynneistä ja 120.000 euroa poistoista.

Suurimmat toteutuneet investoinnit olivat Harjunalustan seurakuntakodin peruskorjaus 450 000 euroa, Levon rakennusten liittäminen kaupungin vesi- ja viemäriverkkoon 243 000 euroa ja Salpausselän kirkon kunnostus 238 000 euroa.

Seurakuntien ja koko yhtymän yhteisten työmuotojen toiminnan painopisteinä olivat vuonna 2015:

Viemme kristillisen uskon viestiä ymmärrettävästi, uskottavasti ja rohkeasti

Tätä painopistettä on toteutettu muun muassa kehittämällä viestintää ja etenkin jalkauduttu omien kirkkojen ja tilojen ulkopuolelle. Seurakuntayhtymä julkaisi syksyllä uudet nettisivut. Keväällä kauppakeskus Triossa otettiin käyttöön seurakunnan oma tila Marian Olohuone. Seurakunnat ja seurakuntien työntekijät olivat vahvasti mukana toteuttamassa Lahden Joulukylää. Keski-Lahden kirkosta lähetettiin kaksi ja Salpausselän kirkosta neljä radiojumalanpalvelusta. Kaikkia yhtymän työntekijöitä on rohkaistu ja koulutettu aktiiviseen viestintään sosiaalisessa mediassa.

Toimimme vapaaehtoisina seurakunnassa – teemme merkityksellisiä tekoja

Tätä painopistettä on toteutettu seurakunnissa ja yhteisissä työmuodoissa (diakonia, sairaalasielunhoito ja kasvatustyö) muun muassa kehittämällä uusia keinoja vapaaehtoisten rekrytointiin. Uusia vapaaehtoisia on saatu paljon eri vastuutehtäviin. Vapaaehtoisia on tuettu järjestämällä heille koulutusta ja tapaamisia. Vapaaehtoisten omia ideoita toiminnassa on myös toteutettu. Yhtymässä otettiin käyttöön uusi vapaaehtoistyo.fi –sivusto.

Seurakuntien väkiluku oli 71 098 (vuonna 2014 71 790). Seurakuntien tilaisuuksiin osallistui viime vuonna 164 000 henkilöä, mikä on pari tuhatta enemmän kuin vuonna 2014. Taloudellinen ahdinko ja avun tarpeen lisääntyminen on näkynyt myös seurakunnissa. Diakoniatyössä asiakaskontakteja oli kaikkiaan 9850, kasvua edellisvuodesta on yli 400.

Vuonna 2015 valmisteltiin Lahden seurakuntayhtymän ja Nastolan seurakunnan liitosta, joka toteutui 1.1.2016. Valmistelutyöhön käytettiin paljon aikaa ja prosessissa pyrittiin kuuntelemaan sekä Nastolan että Lahden seurakuntien henkilöstöä. Molempien yhteisöjen työntekijät pääsivät tutustumaan toisiinsa, kun marraskuussa pidettiin yhteinen tutustumispäivä.

Marraskuussa julkaistiin Lahden seurakuntien historiateos. Teoksen valmistelu ja kirjoittaminen olivat usean vuoden urakka, jonka lopputuloksena oli teos Sanasta Tekoihin – vuosisata seurakuntaelämää Lahdessa. Teoksen kirjoittaja on Marko Paavilainen

Lahden seurakuntayhtymän työntekijät olivat aktiivisesti mukana SPR:n Hennalan hätämajoitusyksikön perustamisvaiheessa. Seurakunnat ovat myös alkuvaiheen tehneet paljon töitä maahan saapuneiden auttamisessa ja kotouttamisessa.

2016-03-03 13:24:00.0