Haudan hoidon voi tilata Lahden seurakuntayhtymältä

Hautojen hoidon asiakaspalvelussa voi solmia haudan hoitosopimuksen tai hoitaa haudanhoidon laskutukseen liittyviä asioita. Hautausmailla tapahtuvaan hautojen hoitamiseen liittyvissä kysymyksissä pyydämme ottamaan yhteyttä kyseisen hautausmaan työnjohtajaan.

Hautainhoitorahaston säännöt

HoitohinnastoLinkki avautuu uudessa välilehdessä

PerennahoitoLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Hoitohaudoilla tehtävät työt

Kevätkukat, puuvartiset kasvit, amppelikasvit, hautalyhdyt yms. hoitohaudoilla

Hoitovaihtoehdot

Hoitokausi alkaa kesäkuun alussa ja loppuu 15. päivä syyskuuta.

Toukokuussa haudoilla tehdään kunnostustöitä. Haudoille tuotujen kukkien hoito aloitetaan 1.6.

Seurakunnalta voi tilata seuraavia palveluja:

1. Perennahoito (monivuotinen ruohovartinen kasvi)

• tilataan 2 tai 5 vuodeksi kerrallaan
    • seurakunta (alueen puutarhuri) valitsee haudalle istutettavat perennalajit
    • perennahoito sisältää:
      • kasvualustan kunnostaminen istutuksen yhteydessä, lannoitus ja kastelu. Istutusalueen koko on 50 x 40cm.
      • perennojen hankinta ja istutus ensimmäisenä hoitovuotena
      • huonojen lehtien poistaminen tarvittaessa (useimpien perennojen syksyllä kellastuvat lehdet poistetaan vasta keväällä)
      • kasvualustan möyhentäminen tarvittaessa
      • kesän aikana huonoiksi menevät kukat vaihdetaan uusiin
      • nurmikon leikkuu ja viimeistely trimmerillä
      • haudan siistiminen
      • huonon nurmikon paikkauskylvö
      • hiekkahaudan pinnan siistiminen haravoimalla ja tarvittaessa hiekan lisääminen haudalle
  2. Kasteluapu

• Kasteluapu sisältää vain kastelua. Kukat tarvitsevat kastelun lisäksi hyvän kasvualustan, lannoitusta ja hoitoa voidakseen hyvin ja kukkiakseen kauniisti. Näitä kasteluapu ei sisällä.
    • Kasteluapu sisältää maahan istutettujen kukkien kastelua 1.6.-15.9. välisenä aikana. Kastelu tehdään viikottain samalla kuin muiden hoitohautojen kukkien kastelu. (Huom! esim. paahteisella paikalla tai puun alla kukat tarvitsevat tätä useammin kastelua tai altakastelulaatikon). Kasvualustan tulee olla samalla tasolla ympäristön kanssa, jotta vesi pysyy kukkien tyvellä.
    • Omaisille, jotka haluavat hoitaa haudan itse, mutta tarvitsevat apua kastelussa. Enintään metrin leveässä ryhmässä kasvavien kukkien kastelua. Leveämmistä ryhmistä peritään useampi maksu.
  3. Peruskunnostus: haudalle voi teettää peruskunnostuksen, vaikka sillä ei olisi hoitosopimusta

• peruskunnostus sisältää:
      • nurmen uusiminen vaihtamalla kasvualusta noin 20 cm syvyydeltä ja asentamalla siirtonurmi
      • hiekkapinnan uusiminen vaihtamalla hiekka noin 20 cm syvyydeltä

Hoitohaudoilla tehtävät työt

Keväällä tehtävät työt:

• kasvualustan muokkaus, maanparannus ja lannoitus. Istutusalueen koko on 50 x 40cm.
  • kukkien istutus
  • nurmikon lisälannoitus tarvittaessa

Hoitokaudella tehtävät työt:

• vanhojen kukkien nyppiminen ja huonojen lehtien poistaminen
  • kasvualustan pinnan möyhentäminen
  • kastelu ja haudan siistiminen
  • ruohon leikkuu ja trimmeröinti

Tarvittaessa tehtävät työt:

• huonojen kasvien vaihtaminen uusiin
  • huonon nurmikon uusiminen rikkomalla pinta rautaharavalla ja kylvämällä uusi nurmi

Kevätkukat, puuvartiset kasvit, amppelikasvit, hautalyhdyt yms. hoitohaudoilla

Kevätkukat yms.

Omaiset istuttavat kukkia haudoille, joille on myös seurakunnalta ostettu kukat ja niiden hoito. Tällaisia kukkia ovat mm. keväällä istutetut äitienpäiväruusut, krysanteemit ja orvokit. Jos omaiset istuttavat kukkia seurakunnalta tilattuja kukkia varten tehdylle kasvualustalle, kukkien istutusaikaan toimitaan seuraavasti:

• Äitienpäiväruusut nostetaan ylös, koska ne eivät mahdu kasvamaan tilattujen kesäkukkien kanssa samassa kukkapesässä. Ruusut istutetaan ruukkuun kesäkuun alussa ja säilytetään juhannukseen saakka. Toivomme, että omaiset hakisivat ruusut pois haudalta, juhannuksen jälkeen ne poistetaan.
  • Krysanteemit ovat lyhytikäisiä kukkia ja ne poistetaan kukkien istutuksen yhteydessä.
  • Orvokit hoidetaan kesäkukkien tavoin, jos ne mahtuvat samaan kukkapesään muiden kukkien kanssa. Kesän kuluessa huonot orvokit poistetaan.

Puuvartiset kasvit

Haudoille ei tule istuttaa puuvartisia kasveja. Haudalle aiemmin istutetut puuvartiset kasvit joudutaan tarvittaessa poistamaan hautausten yhteydessä.

Amppelikasvit

Amppelikasvien hoito ei sisälly hoitosopimukseen.

Hautalyhdyt

Haudoille talveksi tuodut kynttilälyhdyt tulee viedä pois kesäksi. Lyhdyt saattavat rikkoontua kesän aikana haudoilla ja ne myös haittaavat hoitotöitä.

Kesällä kynttilöiden polttaminen hautausmailla on kielletty.