Vanha hautausmaa

hautausmaan portti kesämaisemassa

Radiomäenkatu 20, 15100 Lahti

044 719 1316

Toimisto on auki kesäaikana ma - pe klo 9.00 - 14.00. Toimistossa ei ole jatkuvaa päivystystä. Hautapaikan katsomisaika tms. tulee sopia etukäteen.

Vanhan hautausmaan hautaosastot

Vanhalta hautausmaalta ei luovuteta uusia arkkuhautapaikkoja.

Uusia uurnahautapaikkoja on mahdollista saada uurna-alueelta.

Arkkuhautaosasto

Vanhalla hautausmaalla on perinteisiä nurmi- tai hiekkapintaisia arkkusukuhautoja, joissa useimmissa on reunakivet. Hautoja ei luovuteta uudelleen käyttöön hallinta-aikojen päättymisen jälkeen, vaan ne jäävät seurakunnan hallintaan.

Uurnahautaosastot

Hautausmaalla on kaksi uurnahautaosastoa.

Osaston U2 pintaa peittävät monivuotiset kasvit ja alueelle voi tuoda leikkokukkia ja talviaikaan kynttilöitä. Omia kukkia ei voi istuttaa. Vainajien tiedot on merkitty matalaan metalliaitaan kiinnitettyihin  messinkilaattoihin. Osasto on täynnä, eikä sieltä enää voi saada uutta hautapaikkaa.

Uurnahautaosasto U on nurmipintainen. Omaiset voivat tuoda muistomerkin ja istuttaa kesäkukkia. Muistomerkin suurin sallittu korkeus on 1,5 m ja leveys 30 cm. Ristin muotoinen muistomerkki saa olla leveydeltään 40cm. Muistomerkin jalustan suurin sallittu leveys on 50 cm.

Muistolehto

Muistolehto on pieni pensailla rajattu alue, jonka maanpintaa peittävät luonnonkasvit. Osastolla ei ole yksittäisiä hautoja, vaan se on yhtä hauta-aluetta, johon vainajien tuhkat haudataan. Alueella on yhteinen muistelupaikka, johon omaiset voivat tuoda kukkia ja kynttilöitä. Kesäkukkia ei voi istuttaa. Muistelupaikan viereen on pystytetty pylväitä, joihin voidaan kiinnittää vainajien tiedot.

Muualle haudattujen ja lapsensa menettäneiden muistelupaikat

Huoltorakennuksen lähettyvillä on muualle haudattujen muistelupaikka sekä lapsensa menettäneiden ja lapsettomuudesta kärsivien muistelupaikka, joihin omaiset voivat tuoda kukkia ja kynttilöitä.

Saksalaissotilaiden hauta-alue

Pääkäytävän varrella sijaitsee vuoden 1918 sodassa kaatuneiden saksalaissotilaiden hauta-alue. Alueelle on haudattu 53 vainajaa. Keskellä aluetta on kuvanveistäjä Urho Heinäsen ja Villehard Martinin suunnittelema ja veistämä graniittinen Taistelun jälkeen -muistomerkki, joka esittää polvistunutta sotilasta. Patsas on pystytetty vuonna 1920. Lahden kaupunki ja seurakuntayhtymä kustantavat yhdessä alueen hoidon.

Vanha hautausmaa sijaitsee 700 metrin päässä Lahden matkakeskuksesta samalla mäellä radiomastojen kanssa. Se otettiin käyttöön vuonna 1894. Hautausmaan pinta-ala on 1,8 ha.

Ajankohtaisia asioita hautausmaistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

HautaosastokarttaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

HautausmaakarttaLinkki avautuu uudessa välilehdessä