Heinäsaaren leirikeskus

PL 56, 17201 Vääksy

044 719 1422 Heinäsaaren isäntä

Etelä-Päijänteellä Vääksyssä sijaitsevassa Heinäsaaressa on pidetty Lahden seurakuntien leirejä jo vuodesta 1945 alkaen. Koko saari on seurakuntayhtymän omistama. Nykyisin Heinäsaari tarjoaa mainion paikan rippikoululeireille koko kesän ajaksi. Talvisaikaan Heinäsaari ei ole leirikäytössä.

Heinäsaareen kuljetaan moottorialus Alilla Kanavalahden venesatamasta, joka sijaitsee Vääksyn kanavan Päijänteen puoleisessa päässä. Vesimatkaa on n. 1 km.

Heinäsaaren vanhimmat rakennukset ovat hirsirakenteiset rantasauna ja pirtti, jossa ovat leirinjohtajien majoitustilat. Leiriläisille on kaksi majoitusrakennusta. Kaikkiaan leirikeskuksessa on majoitustilaa n. 75 hengelle. Omassa rakennuksessaan ovat opetus- ja kokoontumistilat. Samoin keittiö ja ruokailutilat ovat omassa talossaan. Nykyisin Heinäsaaressa on myös ajanmukaiset wc- ja suihkutilat sekä kuivaustilat kastuneille vaatteille. Leirikeskuksen parhaita puolia ovat Päijänteen puhdas vesi ja hyvä uimaranta.

Seurakunnan leirikeskuksessa on tietysti myös leirikirkko ja nuotiopaikka sekä alueita monenlaiseen ulkoiluun. Kesäkäyttöön suunnitellun leirikirkon huoneistoala on n. 80 m2 ja kirkko sijoittuu rannan tuntumaan samaan pihapiiriin muiden rakennusten kanssa.
Vankan harjakattoisen hirsirakennuksen ulkoseinät ja katto on katettu mustalla palahuovalla.
Kappelin ovet ovat lasiset, samoin rakennuksen takaseinä. Näin kappeli on ikään kuin läpinäkyvä, sillä etupihalta näkyy ovien läpi suoraan siniselle Päijänteelle.

Pelastussuunnitelma

Tästä pääset tutustumaan kiinteistön pelastussuunnitelmaan.

Sydäniskuri Sydäniskuri
wc wc