Tule vapaaehtoiseksi sairaalasielunhoitoon

Sairaalasielunhoidon vapaaehtoisena saat elämääsi sisältöä ja merkitystä! Voit olla konkreettisena apuna ihmiselle, jonka toimintakyky on heikentynyt ja joka kokee yksinäisyyttä. Meillä vapaaehtoiset toimivat sairaiden parissa sairaalassa sekä niiden vanhusten parissa, jotka tarvitsevat paljon apua arjen asioista selviytyäkseen palvelutaloissa ja kotihoidossa.

Vapaaehtoinen mahdollistaa sairaille ja vanhuksille asioita, joihin hoitohenkilökunnan aika ei riitä. Vapaaehtoinen ei korvaa hoitohenkilökuntaa. Hän ei tee hoidollisia tehtäviä tai esimerkiksi siivoa.

Vapaaehtoistoimintaa tehdään meillä yhteistyössä Päijät-Soten kanssa. Vapaaehtoiset toimivat hyvinvointialueen yksiköissä, esimerkiksi Jalmarin sairaalassa, palvelutaloissa ja kotihoidossa. Sairaalasielunhoidon työntekijät ovat mukana kouluttamassa ja tukemassa vapaaehtoisia tehtävissään yhdessä Päijät-Soten työntekijöiden kanssa.

Kuka sopii vapaaehtoiseksi? Vapaaehtoisina toimivat ihan tavalliset ihmiset, joiden elämäntilanteessa on aikaa toiselle ihmiselle ja joiden oma elämä on tasapainossa.

Tässä on esimerkkejä tehtävistä, joihin tarvitaan vapaaehtoisia:

Palvelutalot: lähde ulkoilukaveriksi, pidä seuraa, muistele menneitä, lue lehtiä ja juttele päivän uutisista, järjestä ohjelmahetki, pidä virsipiiriä tai muuta piiriä, lähde saattajaksi hammaslääkäriin, lähde kaveriksi kirkkoon tai teatteriin, ole lähimmäisenä saattohoidossa olevalle palvelutalon asukkaalle. Mitä Sinä osaat ja haluaisit tehdä?

Kotihoito: lähde ulkoilukaveriksi, pidä seuraa, kysy mitä kuuluu, lähde seuraksi kirkkoon tai teatteriin.. Mitä Sinä osaat ja haluaisit tehdä?

Sairaala: Jalmarin sairaalassa Tarjantie 78.ssa toimii saattohoidon vapaaehtoisia. He ovat lähellä kuolevaa potilasta ja hänen läheisiään. Erityisesti vapaaehtoisia tarvitaan silloin, kun potilaalla ei ole läheisiä tai he asuvat kaukana. Silloin tarvitaan kiireetöntä ja turvallista vapaaehtoisen läsnäoloa. Myös erilaisia hemmotteluhoitoja järjestetään sairaalan osastolla. Jalmarissa voi toimia vapaaehtoisena myös muilla kuin saattohoidon osastolla. Moni potilas ilahtuisi vapaaehtoisesta, kun oma terveydentila rajoittaa toimintakykyä ja aika käy pitkäksi. Mitä Sinä osaat ja haluaisit tehdä?

Koulutus ja opastus tehtäviin

Vapaaehtoinen saa tehtäväänsä koulutuksen ja opastuksen. Jos koulutusta ei lähiaikoina ole alkamassa, voi työntekijän tapaamisen jälkeen tulla mukaan toimintaan esimerkiksi kokeneen vapaaehtoisen parina ja osallistua koulutukseen myöhemmin.

Kysy lisää: Johanna Rantanen, puh. 044 7191530. Sähköposti: johanna.rantanen@evl.fi