Salpausselän seurakunnalle valitaan uusi kirkkoherra

Salpausselän seurakuntaneuvosto kokoontuu valitsemaan seurakunnalle uutta kirkkoherraa 1.9. Kyseessä on ensimmäinen kerta kun Lahden seurakuntayhtymässä käytetään kirkkoherran valinnassa välillistä vaalia.

Salpausselän kirkkoherran virkaa ovat hakeneet:

Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy:n osaamisaluejohtaja Matti Helin
Helsingin seurakuntayhtymän kasvatuksen ja seurakuntapalvelun pappi Arto Helle
Hollolan seurakunnan kappalainen Timo Huttunen
Kaartin jääkärirykmentin sotilaspastori Risto Kaakinen
Rovaniemen seurakunnan kappalainen Sari Kuirinlahti
Lahden Salpausselän seurakunnan kappalainen Raimo Luukkanen
Kirkkonummen suomalaisen seurakunnan vs. II kappalainen Markku Päiviö
Padasjoen seurakunnan ma. kirkkoherra Minna Rikkinen
Padasjoen seurakunnan ma. seurakuntapastori Hanna Suominen

Seurakuntaneuvosto on haastatellut kuusi hakijaa ja haastatelluista edelleen testauksessa ovat käyneet Arto Helle, Timo Huttunen ja Sari Kuirinlahti.

Seurakuntaneuvoston valitsee kirkkoherran kaksivaiheisessa vaalissa, jossa ehdolla ovat kaikki yhdeksän hakijaa.

Jos vaalin ensimmäisellä kierroksella kukaan hakijoista ei saa yli puolta annetuista äänistä, toimitetaan samassa toimielimen kokouksessa uusi vaali. Uudessa vaalissa ovat mukana kaksi ensimmäisessä vaalissa eniten ääniä saanutta hakijaa.

Toisella vaalikierroksella eniten ääniä saanut hakija valitaan virkaan. Jos toisella ratkaisevalla vaalikierroksella äänet jakautuvat tasan hakijoiden kesken, päätösvalta asiassa siirtyy tuomiokapitulille ja tällöin tuomiokapituli antaa viranhoitomääräyksen jommallekummalle eniten ääniä saaneesta hakijasta.

Salpausselän seurakunnan nykyinen kirkkoherra Pentti Keisanen jää eläkkeelle marraskuun alussa. Keisanen on ollut Salpausselän Kirkkoherran virassa 22 vuotta.

Fri Aug 26 15:50:00 EEST 2016