Naiset saivat oikeuden papeiksi 30 vuotta sitten

naispapit_etusivuPienin_S.jpg

Kirkolliskokous päätti marraskuussa 1986 avata papin viran myös naisille. Pitkä odotus päättyi. Tätä historiallista päätöstä juhlistetaan Lahdessa Ristinkirkossa jo syyskuussa. Juhlamessu on lauantaina 10.9. kello 16. Messussa saarnaa pioneeripappi Ulla Kotinurmi ja liturgina on nuoremman polven pastori Reetta Luoma.

Messun jälkeen Ristinkirkon alakerrassa on leivonnaisbuffee ja kahvit.  Leivonnaiset valmistavat nyyttikestiperiaatteella pappinaiset.

Kahvitilaisuuden musiikista vastaa kanttori Sonja Tissari ja bändi. Lapsille on omaa ohjelmaa. Kahvitilaisuuden hoitavat Naisten Pankin aktiivit, ja tuotto lahjoitetaan Naisten Pankille eli kahvitellaan yhdessä ammatti kehitysmaan naisille. Ristinkirkon alakerrassa olevan korukirppiksen tuotto menee myös Naisten Pankille.

Suomessa ensimmäinen nainen, Wendla Ivaska, suoritti teologisen loppututkinnon 1913. Naisteologien tehtävät kirjattiin kirkkolakiin 1953. Ensimmäisen kerran naisteologi anoi Suomessa pappisvihkimystä 1955.

Suomessa kirkolliskokous äänesti naispappeudesta ensimmäisen kerran 1963. Enemmistö äänesti puolesta, mutta lainmuutokseen vaadittavaa 3/4 määräenemmistöä ei saavutettu. Kirkolliskokous perusti naisteologeja varten lehtorin viran.

Toisen kerran äänestettiin pappisviran avaamisesta naisille 1976, mutta jälleen määräenemmistö jäi saavuttamatta. Kolmannessa äänestyksessä 1984 naispappeus kaatui jälleen äänin 73–32. Päätöstä seurasi kirkostaeroamisaalto.

Marraskuussa 1986 päätös oli myönteinen ja vuoden 1988 alusta se sai lainvoiman. Maaliskuussa 1988 ensimmäiset 94 naisteologia vihittiin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon papeiksi.

Pappisvirka on avattu naisille useissa protestanttisissa kirkoissa 1900-luvun loppupuolella. Pohjoismaissa oli naispappeja ehtinyt jo olla kymmeniä vuosia. Tanskassa naisia on ollut pappeina vuodesta 1948, Ruotsissa vuodesta 1958 ja Islannissa vuodesta 1975 lähtien.

Kuva

Päijäthämäläiset papit kutsuvat kaikkia Ristinkirkkoon juhlimaan sitä, että 30 vuotta sitten naisille avautui mahdollisuus papin virkaan.

2016-08-29 10:42:01.0