Kansallinen veteraanipäivä Lahdessa

Lahdessa Kansallisen veteraanipäivän viettäminen la 27.4. alkaa kunnianosoituksella Ristinkirkon sankarihaudoilla klo 9.30, jossa on seppelten lasku. Lisäksi paikalla kuullaan nuorten puheenvuoro sekä Veteraanisoittokunnan ja Lahden Mieskuoron musiikkiesitykset.

Sen jälkeen Ristinkirkossa järjestetään messu alkaen klo 10.

Veteraanijärjestöjen aloitteesta valtioneuvosto nimesi vuonna 1986 huhtikuun 27. päivän Kansalliseksi veteraanipäiväksi ja yleiseksi liputuspäiväksi. Se on myös Lapin sodan päättymisen vuosipäivä. Ensimmäistä veteraanipäivää vietettiin vuonna 1987 Lahdessa.

Kansallisen veteraanipäivän valtakunnallinen pääjuhla järjestetään tänä vuonna Kuopion Musiikkikeskuksessa. Kunniavieraina juhlassa ovat Pohjois-Savon alueen veteraanit läheisineen.

Kuopion pääjuhlan teemana on ”On aika muistaa”. Päivän keskeisenä teemana on veteraanien perinnön siirtäminen seuraaville sukupolville.

Vuoden 2019 alussa sotiemme veteraaneja oli noin 10 000, heistä sotainvalideja 1 500. Veteraanien keski-ikä on 94 vuotta.

Yle televisioi Kuopion tapahtuman kello 15 suorana lähetyksenä, joka on nähtävissä Ylen TV1 -kanavalla sekä jälkeenpäin Yle Areenalla.

Seppele Ristinkirkon sankarihautausmaalla.

2019-04-15 10:29:00.0