Lahden seurakuntien alkukesän rippikoululeirejä siirretään

Lahden seurakuntayhtymän kesäkuun kahden ensimmäisen viikon aikana alkavaksi suunnitellut rippileirit on päätetty siirtää myöhempään ajankohtaan, ensisijaisesti loppukesään. Rippikoulut on päätetty siirtää koronavirusepidemian takia. ”Toivoimme tietenkin, että kesän leirit olisi voitu toteuttaa alkuperäisen suunnitelman mukaan. Meille on kuitenkin tärkeää toimia yhteisten ohjeiden mukaan ja huomioida nuorten, perheiden ja työntekijöiden turvallisuus. Myös tämän päätöksen jälkeen seuraamme tiiviisti Suomen hallituksen ohjeita turvallisuudesta ja mahdollisista muutoksista”, kertoo Lahden seurakuntayhtymän kasvatustyön teologi Reetta Kalteenmäki.

Ulkomaille suuntautuvat rippileirit, joita Lahdesta järjestetään neljä, järjestetään tämänhetkisen tiedon mukaan koulujen syysloman aikaan alkuperäisissä kohteissa. Samoin alkukesän Lappiin suuntautuvat leirit siirretään toiseen ajankohtaan, mutta kohdepaikat säilyvät samoina. Päivärippikoulut aloitetaan suunnitellusti kesäkuun alussa ja muut kesän rippileirit toteutuvat alkuperäisen aikataulun mukaan.

Kaikkiin rippikouluihin kuitenkin vaikuttaa Suomen hallituksen linjaama 50 henkilön kokoontumisrajoitus konfirmaation osalta. Jokaisen rippikoulun kohdalla konfirmaation toteutus ja ajankohta ilmoitetaan erikseen. Kaikkiin rippikoululaisten perheisiin ollaan yhteydessä uusista leirien ja konfirmaatioiden päivämääristä.

Lahden seurakuntien rippikouluihin osallistuu tänä vuonna noin 900 nuorta.

Ennen päätöstä haastateltiin osaa rippikoululaisten perheistä ja suurin osa vanhemmista on suhtautunut tilanteeseen ymmärtäväisesti. ”Poikkeustilanne koskettaa nyt kaikkien elämää monella tavalla ja rippikoulujen siirtymistä on ennakoitu monessa perheessä. Silti on todella harmillista, että leirejä joudutaan siirtämään ja perheiden kesäsuunnitelmiin tulee muutoksia”, sanoo Kalteenmäki.

Päätökset Lahden rippikoulujen siirroista on tehty tämän viikon alussa tulleiden Suomen hallituksen ja Suomen ev.lut. kirkon piispojen ohjeiden perusteella. Piispat antoivat seurakunnille ohjeistuksen aloittaa leiritoiminta vasta juhannukselta, jotta ehditään valmistella riittävästi poikkeusolojen leiritoimintaa. ”Toimimme leirien valmistelussa Suomen hallitukselta ja kirkkohallitukselta tulevien turvallisuusohjeiden mukaan. Leireillä huomioidaan erityisesti hygienia ja väljyys”, kertoo Kalteenmäki.

2020-05-06 16:20:00.0