Kärsimystie-katunäytelmä siirtyy Lahdessa vuodella eteenpäin

Kärsimystien pääroolissa Jeesuksena nähtiin vuosina 2012 ja 2016 Tapani Kalliomäki. Kuvaaja: Johannes Kaarakainen

Kärsimystie-katunäytelmää ei nähdä sittenkään Lahden keskustassa vielä pääsiäisenä 2021. Koronaviruspandemian aiheuttama epävarmuus tuotannon käynnistämisessä ja läpiviennissä johtivat kaupunkispektaakkelin siirtämiseen yhdellä vuodella eteenpäin. Tuotantoon tarvitaan 150-200 vapaaehtoista muun muassa näyttelijöiksi, kuoroon, kansanjoukkoon, tarpeistonhoitajiksi ja puvustajiksi.

”Haluan kiittää lämpimästi kaikkia niitä innokkaita, jotka jo ehtivät osoittaa kiinnostuksensa Kärsimystietä kohtaan. Näytelmä on vahvasti meidän monien mielessä, ja toteutamme sen, kun olosuhteet ovat jälleen suotuisat”, kertoo Kärsimystie-näytelmän tuottaja Marja Okkola.

Kärsimystie-näytelmässä Jeesuksen dramaattinen viimeinen matka käy Lahden kaupungintalolta Ristinkirkolle, jonka edustalla esitetään näytelmän loppukohtaus: ristiinnaulitseminen ja ylösnousemus. Kohtauksia nähdään myös Mariankadun puistossa, Hakkapeliitta-patsaalla, kauppatorilla, Mariankadun ja Vapaudenkadun kulmassa sekä Ristinkirkolle noustaessa Mariankadun mäessä.

Kärsimystie-näytelmä on Lahden seurakuntayhtymän suurtuotanto. Näytelmää on esitetty Lahdessa aiemmin vuosina 2000, 2001, 2003, 2004, 2012 ja 2016. Näytelmän ohjaaja on Petri Liski, ja Jeesuksen pääroolissa on nähty Lahden kaupunginteatterista tuttu Tapani Kalliomäki.

2020-08-20 13:06:00.0