Ilmoittautuminen Lahden seurakuntien ripareille alkaa torstaina – uusia leirikohteita Pohjois-Suomessa

Ilmoittautuminen Lahden seurakuntien vuonna 2021 pidettäviin rippikouluihin alkaa torstaina 24.9.2020 klo 8.00. Pääset sähköiseen ilmoittautumiseen  tästä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Tänä syksynä rippikouluun ilmoittautuvat vuonna 2006 tai sitä aikaisemmin syntyneet nuoret. Vuonna 2006 syntyneiden, kirkkoon kuuluvien ikäluokka on Lahdessa yhteensä noin 980 nuorta.

Tulevana vuonna rippikouluvalikoimassa on useita uutuuksia Pohjois-Suomessa. Talvilomalla järjestetään Kainuussa Vuokatissa ripari, jonka ohjelmassa on mm. laskettelua. Kesällä järjestetään Lapissa Keimiötunturin ympäristössä kaksi rippikoulua, jotka sisältävät päivävaelluksia lähituntureille. ”Viime vuosina kiinnostus Pohjois-Suomeen suuntautuviin ripareihin on kasvanut. Hakijoita on ollut niin paljon, että määrää kannattaa nostaa ja katsoa, miten uudet kohteet kiinnostavat. Kotimaan elämykset ja luonnossa liikkuminen ovat lisänneet yleisesti suosiotaan, ehkä se vaikuttaa myös rippikouluihin hakemiseen”, pohtii kasvatustyön teologi Reetta Kalteenmäki.

Lahden seurakunnat järjestävät ensi vuonna yhteensä noin 40 erilaista rippikoulua. Suurin osa nuorista haluaa edelleen leirimuotoiseen rippikouluun, joita järjestetään sekä talvilomalla että kesällä. Tarjolla on myös erilaisia vaihtoehtoja niille, jotka harrastusten tai muiden syiden takia haluavat käydä rippikoulua kotoa käsin. Suurin osa nuorista ilmoittautuu oman paikallisseurakuntansa järjestämille leireille, mutta tarjolla on myös yhteisiä leirejä, joille kaikki lahtelaiset nuoret voivat hakea seurakuntarajoista riippumatta.

Suurin osa rippikoululeireistä järjestetään Lahdessa tai lähiympäristössä sijaitsevissa leirikeskuksissa. Lisäksi Lahden seurakunnat järjestävät rippikouluja eri kohteissa Pohjois-Suomessa. Myös ulkomaille on suunniteltu edellisvuosien tapaan neljä rippikoululeiriä. Kohteina ovat tutut Unkari, Puola, Kroatia ja Viro. ”Tänä vuonna jouduimme koronapandemian takia siirtämään ulkomaan rippikoulut kotimaahan. Toivomme kuitenkin, että ensi vuonna pystymme järjestämään leirit ulkomaankohteissa, jotta hyvät perinteet eivät katkeaisi. Ulkomaan riparit ovat olleet viime vuosina kaikkien suosituimpia leirejämme. Seuraamme kuitenkin koronatilannetta tarkasti ja tarvittaessa muutamme suunnitelmia”, Kalteenmäki kertoo.

Rippikoulu on säilyttänyt Suomessa suosionsa hyvin. Rippikoulun käy noin 75 prosenttia ikäluokkansa nuorista, mikä on viime vuosina tarkoittanut noin 48 000 nuorta vuosittain. Heistä lähes neljäsosa ilmoittautuu syksyisin seurakunnissa alkaviin isoskoulutuksiin.

Lahden rippikouluihin ilmoittautuminen päättyy keskiviikkona 7.10. klo 23.55.

2020-09-21 08:36:00.0