Mikael Saari ja Miikka Kallio esiintyvät mielenterveysjärjestöjen Pimeästä valoon -tapahtumassa, joka siirtyy tänä vuonna verkkoon

"Tässä konsertissa annetaan tilaa tunteille”, lupaa Lahden seurakuntien nuorisomuusikkona työskentelevä Kallio.

Keskellä pimeintä vuodenaikaa järjestettävä Pimeästä valoon -tapahtuma tekee tänä vuonna digiloikan ja siirtyy verkkoon. Tapahtuma toteutuu sunnuntaina 15. marraskuuta lahtelaisten huippumuusikoiden, laulaja Mikael Saaren ja pianisti Miikka Kallion Live Stream -konserttina. Konsertissa kuullaan lisäksi sotilaspastori Risto Kaakisen puhe. Pimeästä valoon -konsertin tavoitteena on luoda toivoa synkkyyteen sekä valoa pimeän syksyn ja korona-ajan keskelle. Musiikin avulla tuodaan esiin ihmisen matka surusta, murheesta ja ahdistuksen pauloista kohti toivoa ja iloa.

”Musiikilla on kyky toimia tunteiden tulkkina ja lohduttaa silloin, kun sanat eivät enää riitä. Tässä konsertissa annetaan tilaa tunteille”, lupaa Lahden seurakuntien nuorisomuusikkona työskentelevä Miikka Kallio. Pimeästä valoon on muodostunut Miikka Kalliolle ja Mikael Saarelle yhdeksi vuoden tärkeimmistä esiintymisistä. ”Tunnelma näissä tapahtumissa on ollut sanoin kuvaamaton. Vaikka toivoisimmekin, että voisimme toteuttaa konsertin elävän yleisön edessä, uskomme silti, että tänä vuonna voimme luoda jotain uutta. Toivomme, että tästä syntyy vuoden kenties tunnelmallisin konsertti”, Kallio jatkaa.

Suunnitelmissa on tuoda konserttiin vuorovaikutteisuutta siten, että konsertin aikana lähetettyjä yleisön viestejä julkaistaan suorassa lähetyksessä. Illan aikana on myös tarkoitus sytyttää virtuaalikynttilät itsemurhan tehneiden muistoksi. Pimeästä valoon -konserttia voi seurata suorana lähetyksenä Lahden seurakuntien YouTube-kanavalla. Lisäksi konsertin voi katsoa kahden viikon ajan jälkitallenteena. Äänentoistosta ja striimauksesta vastaa lahtelainen mediatuotantoihin erikoistunut Inspiroiva Creative.

Pimeästä valoon -tapahtuman järjestävät päijäthämäläiset mielenterveysjärjestöt yhdessä Surunauha ry:n ja Lahden seurakuntayhtymän kanssa. Järjestöistä mukana ovat Päijät-Hämeen Mielenterveystyön Tuki Miete ry, Päijät-Hämeen Mielenterveysomaiset - FinFami ry, Lahden Klubitalo Eskot ry, Päijät-Hämeen mielenterveysseura - Lahden seudun kriisikeskus sekä Surunauha ry.

Konsertti liittyy valtakunnalliseen päivään, jolloin kynttilät syttyvät itsemurhan tehneiden muistoksi ja tuovat lohtua läheisensä menettäneille. Se avaa myös paikallisesti valtakunnallisen mielenterveysviikon.

Pimeästä valoon

Su 15.11. klo 18-19