Kantelekonsertti

ti 7.5. klo 19.00 – ti 7.5. klo 20.00

Launeen kirkko

Arki-illan keidas kantelemusiikin parissa. Laura Linkola Ohjelmassa J.S.Bachin, Pekka Jalkasen ja Lauri Jöeletin teoksia. Kesto noin tunnin. Vapaa pääsy. Kolehti Yhteisvastuukeräykselle.

Luvassa on tunnin verran klassista konserttikantelemusiikkia, kun Sibelius-Akatemiasta musiikin maisteriksi keväällä valmistuva Laura Linkola soittaa kanteleohjelmiston parhaita kappaleita arki-illan keidashetkessä. Laura Linkola on Launeelta kotoisin oleva Tiirismaan musiikkiluokkien kasvatti, joka suorittaa myös kapellimestariopintoja Sveitsissä. Ohjelmistossa on teoksia barokista aikamme musiikkiin. J.S. Bachilta kuullaan ensimmäinen sooloviulusonaatti (BWV 1001 g-molli) kanteleella soitettuna. Se tuo kauniisti esiin kanteleen syvät harmoniat ja tanssillisen olemuksen. Pekka Jalkasen räiskyvä ja intensiivinen teos Toccata vaikuttaa virtuoottisuudessaan ja syvällisyydessään. Sen sointimaailma kutoutuu esiin kirkkaden sointien ja räväköiden efektien linjakkaista pyörteistä. Virolaisen säveltäjän Lauri Jõelehtin kirkonkellomainen Consolator tuo puolestaan esiin kanteleen pitkää sointia ja mahtavaa jykevyyttä, joka taittuu kansanomaiseksi hiljaiseksi äänten melkutukseksi.

Launeen seurakunta