Lahden yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi 0,3 miljoonaa ylijäämäisen tilinpäätöksen

valtuusto4.1.jpg

Kirkkovaltuusto oli koolla Liipolan seurakuntakeskuksessa. Kuva: Markus Luukkonen

Lahden yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi keskiviikkona Lahden seurakuntayhtymän tilinpäätöksen vuodelta 2021. Vuosi osoittautui lopulta taloudellisesti vakaaksi, vaikka koronapandemia aiheuttikin runsaasti epävarmuustekijöitä. Alkuvuoden aikana kirkollisverotuloja kertyi selvästi edellisvuotta enemmän. Jako-osuuden muutos kuitenkin tasoitti tilannetta koko vuoden tasolla. Lopulta kertymä oli 18,7 miljoonaa euroa. Se on 0,5 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisenä vuotena, mutta kuitenkin selvästi enemmän kuin talousarviossa arvioitiin.

Vuosikate oli 5,5 miljoonaa euroa ja se kattoi lainojen lyhennykset 687 500 euroa sekä investoinnit 3,1 miljoonaa euroa. Investoinneista noin miljoona euroa käytettiin Vanhan hautausmaan kivimuurin hätäkorjaukseen ja toinen miljoona Ristinkirkon kunnostamiseen. Tilikauden ylijäämä oli 276 000 euroa. Lainoja oli vuodenvaihteessa 1,7 miljoonaa euroa. Seurakuntayhtymän jäsenmäärä oli vuoden päätteeksi 76 033 henkilöä, ja lahtelaisista kirkkoon kuului 63,3 prosenttia. Henkilöstöä oli kaikkiaan 302, ja sen keski-ikä oli 50 vuotta.

”Tulevaisuudessa haasteita seurakuntataloudelle aiheuttavat muun muassa Ukrainan kriisin taloudelliset vaikutukset, sijoituksien arvon kehitys, energian kulutus ja hinnanmuutokset, yleinen kustannusten nousu sekä väestörakenteen muutokset”, arvioi tilinpäätöksen esitellyt Lahden seurakuntayhtymän talouspäällikkö Pinja Halme.

Valtuustossa kiiteltiin Lahden vahvaa seurakuntataloutta. Keskustelua herätti muun muassa, minkälainen hallintorakenne palvelisi parhaiten seurakuntien toimintaa tulevaisuudessa. Selvittämiselle on varattu rahaa vuoden 2022 talousarviossa, mutta sitä ei toistaiseksi ole käynnistetty.

”Olemme odottaneet, että aloite tulisi paikallisseurakunnista, jotka kuitenkin lopullisen päätöksen tekevät. Tähän ovat vaikuttaneet kokemukset Lappeenrannasta, jossa rakenneselvitys tehtiin, mutta yhteistä tahtoa yhtymärakenteen muuttamiseen ei löytynyt. Meillä on muitakin työkaluja, kuten yhteisten virkojen lisääminen. Yhteistyö voisi lisääntyä ja sitä kautta ymmärrys, ettei seurakuntarajoilla niin olekaan väliä”, perusteli hallintojohtaja Pasi Mäkelä.

Rakenneselvityksen tilanne luvattiin tuoda myöhemmin keväällä Lahden yhteisen kirkkoneuvoston käsiteltäväksi.

Kokouksen alussa kunnioitettiin Ukrainassa käynnissä olevan sodan uhreja yhteisellä hiljaisella hetkellä.

Lisätiedot: Pasi Mäkelä, hallintojohtaja, 044 719 1201, pasi.makela@evl.fi

Wed Mar 30 21:24:00 EEST 2022