Lahden yhteinen kirkkovaltuusto päätti myydä Kirkkokatu 7:n jugendtalon sekä Liipolan seurakuntakeskuksen

kirkkovaltuusto.jpg

Kirkkovaltuusto oli koolla Liipolan seurakuntakeskuksessa, joka päätettiin myydä Esikoiset ry:lle. Kuva: Markus Luukkonen

Lahden seurakuntayhtymän omistaman Kirkkokatu 7:n kiinteistön myynti sai keskiviikkona Lahden yhteisen kirkkovaltuuston siunauksen. Arvotalo myydään Jarno Virtaselle ja Janita Leutolalle velattomalla 631 000 euron kauppahinnalla. Kaupan kohteena on Lahden Kirkkokadulla sijaitseva 492 neliömetrin kokoinen tontti, tontilla sijaitseva rakennus, noin 20 prosenttia piharakennuksesta sekä sähköliittymä.

Vuonna 1905 rakennettu jugendtyylinen, historiallisesti arvokas rakennus on Lahden kaupungin ensimmäisiä kivirakennuksia. Lahden seurakuntayhtymä on hankkinut kiinteistön omistukseensa vuonna 1985 Mariankatu 16:n taloyhtiöltä. Se peruskorjattiin toimisto-, kokous- ja harrastustilakäyttöön vuonna 2003. Kiinteistössä on ollut muun muassa nuortentoimintaa, partiolaisten kerhotilat, bändikämppä, Missiokauppa sekä vuokra-asunto.

Myyntipäätöksen jälkeen kauppa menee vielä kirkkohallituksen vahvistettavaksi. Omistusoikeus voisi siirtyä ostajalle alkuvuoden 2023 aikana.

Kirkkovaltuusto hyväksyi keskiviikkona toisenkin merkittävän kiinteistökaupan. Liipolan seurakuntakeskus päätettiin myydä lestadiolaiseen liikkeeseen kuuluvalle Esikoiset ry:lle 210 000 euron kauppahinnalla. Kauppa on ollut vireillä jo pidemmän aikaa, ja vuokrasopimukseen tehtiin syksyllä useita tarkennuksia. Muun muassa Launeen seurakunnan viikoittainen käyttöaika nousi 20 tuntiin alkuperäisen 16 tunnin sijasta.

Kauppakirjaluonnosta muutettiin siten, että urut eivät kuulu kauppaan, vaan jäävät Lahden seurakuntayhtymän omistukseen. Ostajan edellyttämät uudet pysäköintipaikat ovat Lahden kaupungin kanssa käytyjen neuvotteluiden perusteella ratkeamassa siten, että seurakuntakeskuksen kiinteistölle lisätään käyttöoikeus Liipolan koulun saattoliikenteen käyttöön merkitylle LPA-alueelle.

Myös Liipolan seurakuntakeskuksen kiinteistökauppa on alistettava kirkkohallituksen vahvistettavaksi.

Lahden yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi keskiviikkona Lahden seurakuntayhtymän, hautainhoitorahaston sekä missiokauppojen vuoden 2023 talousarvioesitykset. Kirkollisverotulojen määräksi on arvioitu 18,4 miljoonaa euroa ja toimintamenoiksi 22,2 miljoonaa euroa. Vuosikatetavoite on 2,6 miljoonaa euroa, joka kattaa tilikauden poistot.

Vuoden 2023 yhteinen painopiste on ”Kirkko on enemmän – toivoa, turvaa, tekoja”. Hallintojohtaja Pasi Mäkelän mukaan painopiste kuvastaa hyvin tulevalle vuodelle asetettuja tavoitteita epävarmassa maailmantilanteessa.

”Tehtävämme on kaikkina aikoina luoda ihmisille toivoa, tarjota heille turvaa ja tehdä konkreettista hyvää. Kriisien aikana nämä tehtävät nousevat erityisen tärkeiksi. Mittaamattomien inhimillisten kärsimysten lisäksi käynnissä olevasta sodasta seuraa suurta epävarmuutta maailmantalouteen ja sitä kautta ihmisten toimeentuloon ja hyvinvointiin. Hätään vastaaminen tulee olemaan yksi keskeisimmistä tehtävistämme”, Mäkelä kuvailee talousarviokirjan johdannossa.

Kirkkovaltuusto käsitteli myös ympäristöteemoja. Vuosina 2019-2022 voimassa olleelle ympäristödiplomille päätettiin hakea jatkoa kaudelle 2024-2028. Lisäksi hyväksyttiin Tapani Ripatin valtuustoaloite Ihmisen vastuu luomakunnasta -ympäristötapahtuman järjestämisestä.

Lisätiedot: Pasi Mäkelä, hallintojohtaja, pasi.makela@evl.fi, 044 719 1201

2022-11-30 21:29:00.0