Lahden seurakuntayhtymä tavoittelee 10-15 prosentin vähennystä energiankulutuksessa

Salpausselkä_kko_Juhani_Viitanen.jpg

Lahden seurakuntayhtymä pudottaa kiinteistöjen lämpötilaa. Kirkkosaleissa lämpötila lasketaan 18 asteeseen. Kuva Salpausselän kirkosta. Kuva: Juhani Viitanen

Lahden seurakuntayhtymä osallistuu vastuullisena ja ympäristöarvoihin sitoutuneena toimijana energiansäästötalkoisiin, jotta energian riittävyys saadaan turvattua talvella kaikille. Tavoitteena on vähentää lämmityskauden energiankulutusta 10–15 prosenttia edellisvuodesta. Tavoitteen saavuttamiseksi joudumme kaikki hieman tinkimään mukavuudesta sekä toimimaan aktiivisesti energian säästämiseksi. Yksittäisillä toimenpiteillä säästöä ei saada aikaan, vaan se vaatii paljon pieniä tekoja, kuten valojen ja laitteiden sammuttamista, kun poistumme huoneista.

Seuraavat toimenpiteet ovat voimassa 1.1.-31.3.2023:

Lahden seurakuntayhtymä pudottaa kiinteistöjen lämpötilaa toimisto- ja kokoontumistiloissa noin 20 asteeseen. Kirkkosaleissa lämpötila lasketaan 18 asteeseen. Varastotilojen tilojen lämmitystä lasketaan vielä enemmän. Omien ja seurakunnan lisälämmittimien tuominen sisätiloihin on kiellettyä.

Kiinteistöjen pihavalaistus sammutetaan yöksi. Myös kirkkojen kohdevalaistukset kytketään pois päältä energian säästämiseksi. Kiinteistö- ja henkilöturvallisuuden vuoksi pihavalaistus pidetään osittain päällä tietyissä kiinteistöissä. Digitaalisten näyttöjen esitysaikoja lyhennetään aamun ja loppuillan tunteina.

Lohko- ja lisälämmittimien käyttö kielletään seurakunnan kiinteistöjen parkkipaikoilla. Poikkeuksena ovat Vapaudenkatu 6:n ulkopuolisille vuokratut pysäköintilaitoksen hallin ja välitason parkkipaikat. Sähköautojen lataus on kiellettyä seurakuntayhtymän parkkipaikoilla olevista pistorasioista.

Kaikki Lahden seurakuntayhtymän tiloissa järjestettävät saunavuorot perutaan lämmityskauden ajaksi. Saunavuoroja on etenkin Ahtialan ja Jalkarannan seurakuntakeskuksissa. Näiden rakennusten takka- ja kerhohuoneissa voi kokoontua muuten, mutta saunojen lämmitykset kytketään pois tammikuun alusta maaliskuun loppuun asti.

Luomaniemen Wanha suljetaan ja sen lämpötila lasketaan alas. Myös Upilan kartano suljetaan käytöstä talven ajaksi ja lämpötila lasketaan normaalia alemmaksi. Luomaniemen viikkotoimintaa siirretään tarvittavilta osin tammikuusta lähtien Nastolan seurakuntatalolle ja Luomaniemen lämpötila lasketaan arkipäiviksi alhaisemmaksi.

Salpausselän seurakunnan alueella keskitetään toimintaa Jalkarannan seurakuntakotiin tai kirkolle. Kirkolla tehdään joulukuun aikana sisäilmamittauksia, joiden tulos ratkaisee, voidaanko kirkko ottaa alkuvuodesta taas seurakunnan käyttöön. Viikonlopputilaisuudet tulee keskittää vain toiseen kiinteistöön helmikuusta lähtien. Toisen rakennuksen lämpötila lasketaan noin 15 asteeseen.

Metsäpellon seurakuntakoti laitetaan tammikuusta lähtien kiinni. Tilan lämmitys lasketaan katkon ajaksi noin 15 asteeseen. Tilassa tällä hetkellä toimiva kuoro sekä pari kerhoa siirretään muihin käyttöön jääviin tiloihin. Tilaa ei vuokrata kaste- ja muistotilaisuuksiin viikonlopuiksi.

Kunnaksen seurakuntakodin toiminnalle pyritään etsimään korvaava paikka, mutta jos sitä ei löydy, lasketaan rakennuksen vähällä käytöllä olevista tiloista lämpötilaa ja toimintaa pyritään keskittämään vain muutamaan tilaan.

Metsäniemen tilojen käyttö lopetetaan talven ajaksi. Myös Liipolan kiinteistön käyttöä tulisi keskittää muutamaan tilaan ja laskea lämpötilaa vähällä käytöllä olevista tiloista. Kirkkokatu 7:n toiminta siirretään Kirkkokatu 5:n tiloihin partiota lukuun ottamatta. Hautausmailla toimintaa pyritään keskittämään ja tilojen lämpöjä lasketaan käyttämättöminä aikoina.

Tähän mennessä tehtyjen kirkollisten toimituksien ja juhlien varauksia ei peruta.

Sähköenergian riittävyyden ollessa uhattuna tulemme sulkemaan lisää kiinteistöjä ja toimintaa sähkön riittämisen turvaamiseksi kaikille. Tällöin voi mahdollisia rajoituksia tulla ilmanvaihtoon, keittiölaitteisiin sekä mukavuutta lisääviin toimintoihin. Varsinkin sähkölämmitteisiä kiinteistöjä tulee sulkea ja siirtää toimintaa kaukolämmöllä toimiviin kiinteistöihin.

Sähköpulatilanteessa käyttökunnossa pidetään ensisijaisesti kirkot, jotta messut ja kirkolliset toimitukset pystytään järjestämään alkuperäisen suunnitelman mukaan.

Lahden seurakuntien kiinteistötoimisto hankkii keskitetysti varavoimaa, laitteita ja tarvikkeita mahdollisten sähkökatkojen haittojen minimoimiseksi. Seurakuntien työyksiköiden odotetaan perehtyvän oman yksikön valmiussuunnitelmaan ja tekevän toimintakykyä mahdollisessa sähköpulatilanteessa tukevia hankintoja.

Lahden seurakuntien valmiustoimikunta on lisäksi kokouksessaan 19.12.2022 päättänyt, että Lahden seurakuntayhtymä osallistuu valtakunnalliseen Astetta Alemmas -kampanjaan. Kampanja tarjoaa konkreettisia vinkkejä energiansäästöön ja sähkön kulutushuippujen leikkaamiseen kotona, työssä ja liikenteessä.

Yleisiä energian säästövinkkejä on saatavissa esimerkiksi Astetta Alemmas -kampanjanLinkki avautuu uudessa välilehdessä sivuilta.

Lisätiedot: Kari Eskelinen, valmiuspäällikkö, 044 719 1213, kari.eskelinen@evl.fi

2022-12-20 09:13:00.0