Matti Ilmivalta valittiin Lahden seurakuntayhtymän uudeksi hallintojohtajaksi

Valokuva Matti Ilmivallasta.

Matti Ilmivalta työskentelee tällä hetkellä hallintojohtajana Kouvolan seurakuntayhtymässä. Kuva: Kotka-Kymin seurakunta

Lahtelainen ekonomi, kauppatieteiden maisteri Matti Ilmivalta on valittu Lahden seurakuntayhtymän uudeksi hallintojohtajaksi. Lahden yhteinen kirkkovaltuusto päätti valinnasta kokouksessaan keskiviikkona. Virka täytetään 1. kesäkuuta alkaen.

Hallintojohtaja on seurakuntayhtymän ylin virka. Hallintojohtaja johtaa seurakuntien yhteistä hallintoa, taloutta, henkilöstöhallintoa, ICT-toimintaa, hautaustointa ja kiinteistötointa. Tehtäviin kuuluu johtaa yhteisissä hallintoelimissä käsiteltävien asioiden valmistelua ja täytäntöönpanoa sekä toimia kokouksissa esittelijänä. Hallintojohtaja vastaa talousarvion ja tilinpäätöksen valmistelusta sekä strategisesta suunnittelusta ja seurakuntayhtymän omaisuudesta.

Ilmivalta työskentelee tällä hetkellä hallintojohtajana Kouvolan seurakuntayhtymässä. Tätä ennen hän on työskennellyt muun muassa talousjohtajana Kotka-Kymin ja Pyhtään seurakunnissa, toimitusjohtajana Pohjois-Suomen Media Oy:ssä, markkinointijohtajana Lapin Kansa Oy:ssä sekä tavaratalojohtajana K-Yhtiöt Oy Rovaniemen Citymarketissa.

Virka avautui haettavaksi, kun sen edellinen haltija Pasi Mäkelä siirtyi toisen työnantajan palvelukseen. Tehtävään oli 14 hakijaa.

Kirkkovaltuusto hyväksyi myös keskiviikkona vuoden 2024 ulkoisen tuloslaskelman tavoiteluvut.  Tuloslaskelma perustuu 19,0 miljoonan euron kirkollisverotulo- ja 2,4 miljoonan euron valtionrahoitusarvioon. Toimintatuottojen määräksi on arvioitu 5,6 miljoonaa euroa ja kuluiksi 22,6 miljoonaa euroa. Vuosikatetavoitteeksi asetettiin 3,1 miljoonaa euroa ja investointikuluiksi 5,0 miljoonaa euroa. Lainanlyhennyksiä suunnitellaan tehtäväksi 0,7 miljoonalla eurolla.

Talouden tavoitteita kirkkovaltuustossa esitellyt talouspäällikkö Pinja Halme luonnehti talousarviota tasapainoiseksi. ”Aiempien vuosien noin kolmen miljoonan euron vuotuinen investointitahti on johtanut korjausvelan kasvuun, minkä takia joudumme nyt investoimaan tavallista enemmän”, Halme kertoo. Suurimmaksi investoinniksi on kaavailtu Ristinkirkon LVI-saneerausta ja paikoitusaluetta, suuruudeltaan 2,6 miljoonaa euroa. Investoinneista 300 000 euroa voitaisiin kattaa nykyisiä kiinteistöjä myymällä.

Lisätiedot: Hannu Sarikka, vs. hallintojohtaja, 044 719 1201, hannu.sarikka@evl.fi

Wed May 03 21:10:00 EEST 2023