58 prosenttia lahtelaisista aikuisista lukee Kirkonseutua

Kuva lehtipainon tuotantolinjasta.

Kirkonseutua uudistettiin sisällöltään ja ulkoasultaan muutamia vuosia sitten. Ensimmäiset uudet lehdet rullasivat lehtipainosta tammikuussa 2020. Kuva: Markus Luukkonen

Kaikkiaan 58 prosenttia lahtelaisesta aikuisväestöstä lukee Kirkonseutu-seurakuntalehteä. Tieto ilmenee tutkimustoimisto Norstatin tekemästä seurakuntien tunnettuuskyselystä. Lukeminen on korkeimmillaan eläkeikäisten keskuudessa: yli 65-vuotiaista miehistä jopa 86 prosenttia lukee Kirkonseutua. Samanikäisissä naisissa lukijoiden osuus on 80 prosenttia.

Lehdellä on säännöllisiä lukijoita myös esimerkiksi 35-44-vuotiaissa, joista hiukan yli puolet lukee Kirkonseutua. Tätä nuoremmissa ikäryhmissä seurakuntalehden lukeminen on selvästi vähäisempää. Lukijoista 49 prosenttia kertoi lukevansa joka lehden, 21 prosenttia joka toisen lehden ja 30 prosenttia harvemmin.

Kirkonseutu on ensisijainen tietolähde, kun haetaan tietoa seurakuntien toiminnasta. Vastauksissa kysymykseen, mistä etsit tai saat tietoa Lahden seurakunnista, lehti ylsi selvästi ykköseksi. Toisena mainittiin seurakuntien verkkosivut, kolmantena muu paikallinen media ja neljäntenä sosiaalinen media.

Kirkonseutu.fi-verkkopalvelua seurasi kuukausitasolla 10 prosenttia vastaajista. Kaksi kolmesta vastaajasta ei ollut tutustunut verkkosivuihin.

Kirkonseutu on Lahden, Hollolan, Heinolan, Asikkalan ja Tainionvirran seurakuntien julkaisema seurakuntalehti. Lehteä jaetaan yhdeksän kunnan alueella niihin kotitalouksiin, joissa ei ole mainoskieltoa. Lehden painos on 77 400 kappaletta. Verkossa Kirkonseudun sisällöt tavoittivat vuoden 2022 aikana 42 000 eri käyttäjää.

Seurakuntien tunnettuuskyselyn toteutti tutkimustoimisto Norstat Finland Oy 15 paikkakunnalla maalis- ja huhtikuussa 2023. Kokonaisvastaajamäärä oli 7 356, joiden joukossa oli 553 lahtelaista vastaajaa. Aineisto on painotettu alueen, iän ja sukupuolen mukaan aikuisväestöä edustavaksi. Lahden osalta tulosten virhemarginaali on 4 prosenttiyksikköä.

Lisätiedot: Markus Luukkonen, päätoimittaja, markus.luukkonen@evl.fi, 044 719 1250

Wed May 31 09:21:49 EEST 2023