Ristinkirkossa etsitään valoa pimeyteen - kynttiläkulkueessa muistetaan itsemurhan tehneitä

Lahden Ristinkirkossa sytytetään ensi lauantaina valo pimeään. Pimeästä valoon -tapahtuma järjestetään vuoden pimeimpään aikaan 17.11. alkaen kello 16. Tapahtumaa ovat suunnitelleet useat kaupungissa toimivat mielenterveys- ja surujärjestöt yhdessä Lahden seurakuntayhtymän kanssa. Pimeästä valoon järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2017, jolloin se keräsi yli 400 osallistujaa.

pimeästä_M.jpg

Mikael Saari, Miikka Kallion bändi, Filianna-kuoro, Lahden Mieskuoron Reilu Tusina ja Lauluyhtye Caya esittävät lauluja surusta selviytymiseen ja epätoivosta toivoon. Laulujen väleissä kuullaan aiheeseen liittyviä ajatuksia. ”Jokainen meistä joutuu elämänsä aikana kokemaan luopumisen surun. Menetämme läheisiämme, menetämme työpaikan, kodin, terveyden. Ihmiselämä on luopumista, jokaisen osa ja siksi myös jaettavissa​”, sanoo seurakuntapastori Kaija Jyrkkä.

Tapahtumassa voi jättää esirukouspyyntöjä, ja illan päätteeksi on mahdollisuus tutustua eri järjestöjen toimintaan sekä keskustella järjestöjen edustajien kanssa yhteisellä iltapalalla. Kello 18 lähtee Surunauhan kynttiläkulkue Ristinkirkon portailta itsemurhan tehneiden muistoksi. Kulkuetta varten yleisöä pyydetään ottamaan omat kynttilät mukaan.

Pimeästä valoon -tapahtuman juuret ovat Miete Ry:n ja Surunauha ry:n kynttilätapahtumassa, jossa Ristinkirkossa muistettiin itsemurhan tehneitä läheisiä.  ”Halusimme laajentaa kynttilätapahtumaa koskemaan suurempaa ihmisjoukkoa. Musiikin ja valikoitujen tekstien jälkeen kannattaa tulla Ristinkirkon alakertaan iltapalalle juttelemaan toisten kanssa ja tutustumaan tapahtuman järjestäjiin. Ehkä joku löytää itselleen sopivan järjestönkin tueksi elämälleen”, sanoo Päijät-Hämeen Mielenterveystyön Tuki Miete ry:n toiminnanjohtaja Riikka Salmi.

2018-11-13 08:45:00.0