Äänestämällä vaikutat seurakuntasi toimintaan

Seurakuntavaalin varsinainen vaalipäivä on ensi sunnuntaina 18.11. Tuolloin Lahden seurakuntayhtymän viiden seurakunnan kirkoissa pääsee vaikuttamaan oman seurakunnan toimintaan äänestämällä.
Äänestys seurakuntavaalissa.

Äänestää voi klo 11-20 seuraavissa kirkoissa: Joutjärven kirkossa, Ristinkirkossa, Launeen kirkossa, Nastolan kirkossa ja Salpausselän kirkossa.

Vaalipäivänä seurakunnan jäsen saa äänestää vain oman seurakuntansa kirkossa.

Seurakuntavaaleissa valittavat luottamushenkilöt päättävät monista keskeisistä seurakunnan sekä seurakuntayhtymän asioista, kuten esimerkiksi seurakunnan kirkollisveroprosentista, monista työntekijävalinnoista ja tilojen käytöstä sekä miten ja mihin seurakunnan rahat ylipäätään käytetään.

Seurakuntavaalit ovat ennen kaikkea paikalliset vaalit, joissa seurakuntalaisten joukosta valitaan henkilöt suunnittelemaan toimintaa seuraavalle nelivuotiskaudelle.

Seurakuntayhtymässä on kahdet vaalit

Lahden viisi seurakuntaa muodostavat seurakuntayhtymän, ja tästä syystä Lahdessa äänestetään kaksissa vaaleissa.

Vaaleilla valitaan 51 jäsentä yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka johtaa seurakuntayhtymää sekä jäsenet kunkin seurakunnan omaan seurakuntaneuvostoon, joka johtaa kyseisen seurakunnan toimintaa.

Yhteinen kirkkovaltuusto päättää seurakuntayhtymän talousarviosta, kirkollisveron suuruudesta, rakennushankkeista ja suurimmista avustuksista. Kirkkovaltuusto jakaa seurakuntatyöhön käytettävät varat seurakuntien kesken.

Kirkkovaltuuston äänestyslippu on valkoinen.

Vaalilla valitaan myös jäsenet jokaisen seurakunnan omaan seurakuntaneuvostoon, joka johtaa seurakuntayhtymään kuuluvan seurakunnan toimintaa.

Kukin seurakuntaneuvosto päättää seurakuntansa toiminnasta ja mm. valitsee seurakunnan työntekijät.

Seurakuntaneuvoston äänestyslippu on väriltään oranssi.

2018-11-13 10:48:00.0