Lahden seurakuntayhtymän talousarvioesitys 2016 sekä toiminta- ja taloussuunnitelma 2017–2018

4792811_tuhkauurnia_M.jpg

Yleinen kehno taloustilanne luo painetta myös seurakuntien työhön

Diakoniatyön tarve on yhä suurempi johtuen taloudellisesta tilanteesta. Ihmisillä on paljon vaikeuksia välttämättömien menojen maksamisessa. Monitoimikeskus Takataskuun on palkattu työllisyysvaroilla työvalmentajia, joiden tehtävänä on auttaa työnhakijoita työllistymään. Takatasku järjestää mm. it-kursseja. Ruokapankin toimintaa jatketaan vuoden 2016 loppuun saakka. Jaettujen ruokaerien määrä on kääntynyt nousuun. Takataskussa tarjotaan työttömille ja ikääntyneille edullisia aterioita.

Turvapaikanhakijoita ja pakolaisia autetaan yhdessä muiden toimijoiden kanssa

Seurakunnat ovat olleet aktiivisesti mukana toivottamassa turvapaikanhakijoita tervetulleiksi Hennalassa. Seurakuntien työntekijöitä oli SPR:n pyynnöstä auttamassa ensimmäisten tulijoiden majoittamisessa. Työntekijät olivat hätämajoituskeskuksessa apuna reilun kahden viikon ajan parin henkilön voimin päiväsaikaan. Jatkossa seurakunnat suunnittelevat turvapaikanhakijoiden auttamista yhdessä SPR:n ja muiden toimijoiden kanssa. Seurakunnat ovat esimerkiksi valmiita tukemaan oleskeluluvan saaneiden pakolaisten kotoutumista Lahteen ystävätoiminnan kautta.

Uusi krematorio valmistuu ensi vuonna

Uusinvestointeihin ja korjausinvestointeihin käytetään 1,6 milj. euroa vuonna 2016. Vuoden 2016 alussa valmistuu 9 seurakunnan yhteishanke, uusi krematorio Levon hautausmaalle. Investointi maksaa 3,6 milj. euroa, jonka omistajat rahoittavat osaksi omalla rahalla ja osaksi vieraalla pääomalla. Krematorio otetaan käyttöön viimeistään helmikuussa. Krematoriossa tuhkataan aluksi 1600 vainajaa vuodessa. Oletettavaa on, että tuhkauksen suosio hautausmuotona edelleen kasvaa. Jalkarannan seurakuntakoti peruskorjataan 250 000 eurolla. Salpausselän kirkkoa korjataan 100 000 eurolla ja Nastolan kirkkoa ja hautausmaan rakennuksia 140 000 eurolla. Mariankatu 16 tyhjenee heinäkuun lopulla, kun oma toiminta siirretään Vapaudenkadun tiloihin. Vapautuvat 800 m² tilat vuokrataan tai myydään.

Seurakuntayhtymän talous on edelleen ylijäämäinen

Seurakuntayhtymä on käyttänyt investointeihin vuosien 2001–2016 välillä yhteensä 34 miljoonaa euroa. Investoinneista 29 miljoonan osuus on katettu tulorahoituksella ja osaksi muilla keinoin. Seurakuntayhtymän talous on ollut ylijäämäinen kymmenen vuoden ajan. Vuoden 2016 talousarvio on 368 000 euroa ylijäämäinen. Ensi vuonna verotuloja kertyy arviolta 19,4 milj. euroa 1,5 % kirkollisveroilla. Kertymä on noin 1 % verran vähemmän kuin tilinpäätöksessä vuonna 2014. Keskiverto lahtelainen seurakunnan jäsen maksaa kirkollisveroa noin 234 euroa vuodessa. Toimintamenojen määrä on 22,2 milj. euroa, mikä on vähemmän kuin kuluvan vuoden talousarviossa.

Vuosi 2016 on seurakuntien juhlavuosi

Lahden evankelis-luterilaiset seurakunnat täyttävät vuonna 2016 sata vuotta. Lahden seurakuntien historia julkaistaan 26.11.2015. Kirja tulee myyntiin kirjakauppoihin ja yhtymän omaan Missiokauppaan. Kärsimystie-katunäytelmä toteutetaan jälleen ensi pääsiäisenä. Vuonna 2012 tapahtumaa seurasi kaikkiaan 20 000 ihmistä. Seurakuntayhtymä toteuttaa yhdessä Lahden kaupungin ja muiden toimijoiden kanssa Joulukylän vuonna 2015 ja se saa jatkoa vuoden 2016 jouluna.

Lisätietoja:

hallintojohtaja Hannu Sarikka, Lahden seurakuntayhtymä p. 044 719 1201