Kirkon kulttuuripalkinnon saanut Juhani Aaltonen esiintyy Nastolassa

Tunne kuljettaa Juhani Aaltosen ja Symbaalin musiikkia.

Juhani Aaltonen

- Tässä lyömme kerralla kolme kärpästä. Olemme saaneet levyn valmiiksi, pidämme levynjulkaisun merkeissä konsertin ja samalla saamme juhlistaa Juhani Aaltosen hiljattain saamaa Kirkon kulttuuripalkintoa, Juha Korkeamäki kertoo.

Nastolan seurakunnasta lähtöisin oleva ylistyskuoro Symbaali johtajanaan Juha Korkeamäki on tehnyt jo pitkään yhteistyötä saksofonisti-huilisti, jazzlegenda Juhani Aaltosen kanssa.

Nyt tämän yhteistyön tuloksena on syntynyt tunteisiin vetoava ja tunteita herättävä cd-levy ”Kruunattu armolla ja laupeudella”.

Levyn musiikin kantavana voimana on Aaltosen huilu, johon yhdistyy kuoron ja solisten lauluosuudet. Aaltosen mukaan levy syntyi pitkälti hänen huilunsa johdattamien sävelten ympärille, joita kuoro tukee enimmäkseen hyräilemällä. Levyllä voikin kuulla, että improvisointi on Aaltoselle intohimo.

Aaltonen jatkaa, että hänen soittamisessaan ja rukouksessa on paljon yhteistä. Kummankaan kohdalla ei etukäteen aina tiedä, minne ne johtavat ja mitä pitäisi tehdä, mutta molemmat toimivat.

Lisäksi levyllä soittavat Juhani Korkeamäki, piano sekä Tuomas Usvaala, kontrabasso, lyömäsoittimet ja syntetisaattori.

Kirkon kulttuuripalkinto

Lahdessa lapsuuttaan viettänyt Juhani ”Junnu” Aaltonen (s. 1935) on saanut vastaanottaa Kirkon vuoden 2018 kulttuuripalkinnon. Palkinnon luovutti arkkipiispa Tapio Luoma.

Palkintoperusteluissa todetaan, että Aaltosen palkitsemisessa on kyse merkittävästä elämäntyöstä, joka ansaitsee tulla huomioiduksi.

Tunnustettuna jazz-musiikin ammattilaisena Juhani Aaltonen on antanut musiikilliset lahjansa myös seurakuntien käyttöön. Hän on rikastuttanut kirkkomme elämää ja musiikillista ilmaisua. Varsinkin viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana Aaltonen on palvellut kirkkoa ja sen herätysliikkeitä konserteissa, työpajoissa, kesäjuhlilla ja hengellisissä tapahtumissa. Pari vuotta sitten hän aloitti rukousmusiikin mestarikurssin, jossa hän jakaa osaamistaan nuoremmalle sukupolvelle.

Kirkon kulttuuripalkintoja jaettu vuodesta 1992 lähtien.

Vuosittain myönnettävä kulttuuripalkinto annetaan tunnustuksena kristillisen sanoman kannalta merkityksellisestä luovasta tai esittävästä taiteellisesta toiminnasta tai kulttuuriteosta.

Juhani Aaltosen ja Symbaalin konsertti Nastolan seurakuntatalossa su 17.2. klo 17

2019-01-30 12:50:00.0