Ristinkirkossa vietetään yhteinen kastejuhla

Lahdessa järjestetään jälleen yhteinen kastetapahtuma. Kastejuhla järjestetään nyt viidennen kerran. Tänä keväänä se on Ristikirkossa su 28.4. klo 15.

Ristinkirkossa järjestetään hutikuussa jälleen yhteinen kastetapatuma, jonne kutsutaan 0-15 vuotiaita lapsi...

Ristinkirkossa järjestetään hutikuussa jälleen yhteinen kastetapahtuma, jonne kutsutaan 0-15-vuotiaita lapsia ja nuoria kastettavaksi.

Lahden kastejuhlaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Juhla on matalan kynnyksen tapahtuma ja sinne kutsutaan kastettavaksi 0-15-vuotiaita lapsia ja nuoria. Seurakunta huolehtii tilaisuuden järjestelyistä.

Kaste on saattanut jäädä hoitamatta monesta syystä. Mahdollisesti ei ole ollut voimavaroja järjestää kastejuhlaa tai on haluttu jättää lapselle valinnanvapaus kirkkoon kuulumisen suhteen.

Yhteinen kastetapahtuma on nyt myös vaivaton tilaisuus niiden rippikouluun tulevien nuorten osalta, joita ei ole lapsena kastettu.

- Kaste on lahja, joka kantaa ihmistä koko elämän ajan. Kastettavasta tulee Jumalan lapsi ja seurakunnan jäsen. Hän pääsee osalliseksi seurakunnan elämästä ja toiminnasta. Samalla hänet kastetaan koko maailmanlaajan kirkon jäseneksi ja Kristuksen yhteyteen, pastori Päivi Airas kertoo.

Kaste luo osaltaan mahdollisuuden konfirmaatioon, ehtoolliseen, kummin tehtävään ja kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen. Kaste ei sulje ovia, vaan avaa niitä.

Ilmoittaudu mukaan

Yhteiseen kastejuhlaan vanhempien tulee ilmoittaa etukäteen lapsensa tai nuorensa ja hankkia hänelle vähintään yksi kummi. Kummin tulee olla evankelis-luterilaisen kirkon konfirmoitu jäsen.

- Seurakunta huolehtii tilaisuuden muista järjestelyistä ja hankkii tarvittaessa kastepuvun. Sukulaiset ja perheenjäsenet ovat lämpimästi tervetulleita kastejuhlaan. Tilaisuuden päätteeksi seurakunta tarjoaa täytekakkukahvit ristiäisväelle, Päivi Airas selvittää.

Itse kastetilaisuus sisältää kaikki kasteen elementit. Se koostuu kaikille yhteisistä virsistä, rukouksista, puheesta sekä jokaiselle kastettavalle henkilökohtaisesti tehtävistä osista, kuten ristinmerkistä, kastamisesta ja siunaamisesta.

Kastejuhlaan ilmoittautumisen päätyttyä oman seurakunnan pappi tapaa kastettavan ja hänen perheensä, kertoo lisää tapahtumasta ja huolehtii viralliset paperit.

Ilmoittautumiset viimeistään 10.4. pastori Päivi Airas, puh. 044 7191 417, paivi.airas@evl.fi, tai

seurakuntatoimisto puh. 044 7194 629, lahti.seurakuntatoimisto@evl.fi

Otamme ilolla vastaan kaikki seurakunnan uudet jäsenet!

Kaste on vauvan ensimmäinen juhla – uusi kastesivusto on avattu

KastesivustoLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkko on avannut uuden kaste.fi-sivuston, jossa nostetaan esille kasteen merkitystä ja mahdollisuuksia tehdä vauvan ensimmäisestä juhlasta, ristiäisistä, koskettava ja perheen itsensä näköinen tilaisuus.

Sivustolla kerrotaan myös kummien valinnasta ja mitä odotuksia kummiuteen liittyy.

Tutkimusten mukaan ihmiset kaipaavat henkilökohtaista kokemusta, mahdollisuutta itselle räätälöityihin tilaisuuksiin ja arvostavat netistä saatavaa ymmärrettävää tietoa sekä muiden kertomuksia.

Kasteen hetkellä vanhemmille muistutetaan, että he eivät ole uuden elämän edessä yksin, vaan pikkuinen liitetään osaksi yhteisöä, ja vauva toivotetaan tervetulleeksi sukuun.

2019-02-21 08:40:00.0