Parisuhdeapua Lahdessa jo 70 vuoden ajan

Avun tarve on suurempi kuin koskaan, arvioi perheneuvonnan johtaja Jouko Vesala.

Lahden perheasiain neuvottelukeskus juhlistaa ensi viikolla 70-vuotista taivaltaan. Perheneuvonnassa on avoimet ovet torstaina 28. maaliskuuta klo 13-15. Toimipiste sijaitsee Lahden seurakuntayhtymän toimitalon toisessa kerroksessa Vapaudenkatu 6:ssa. Juhlapäivä huipentuu klo 18 alkaen Teatteri Vanhassa Jukossa, jossa on luvassa tarjoilua sekä Kirjopyykkiä-niminen talk show, jonka vetäjänä on suosittu Laura Siltala. Talk show -iltaan on vapaa pääsy. Paikkoja on kuitenkin rajoitetusti, minkä takia tilaisuuteen pitää ilmoittautua tekstiviestillä (etunimi ja sukunimi) 26.3. mennessä numeroon 044 7191 535.

Laajaa aluetta palvelevan Lahden perheasiain neuvottelukeskuksen kautta apua sai viime vuonna apua 850 ihmistä. Vastaanotolle on jonoa, ja ensimmäiselle käynnille pääsee yleensä noin kolmen viikon kuluessa. ”Perheneuvonnan merkitys on suurempi kuin koskaan aikaisemmin”, arvioi Lahden perheasiain neuvottelukeskuksen johtaja Jouko Vesala. ”Ihmiset todella pohtivat parisuhdettaan. Pääosa ei kuitenkaan haluaisi erota. Ero on aina hankala ja vaikea, toki joissain tilanteissa myös helpotus.”

Uskottomuus on parisuhdetta kipeimmin koettelevia ongelmia. Vesala arvioi, että uskottomuus on lisääntymään päin. ”Tänä talvena meillä on ollut paljon uskottomuudesta johtuvia käyntejä. Uskottomuudestakin voi selvitä, jos parilla on motivaatio jatkaa eteenpäin. Uskottomuuden toistuessa asiat vaikeutuvat.” Digiajan myötä uskottomuuskin on saanut uusia muotoja. Epätyydyttävälle parisuhteelle haetaan korvaajaa yhä useammin netistä.

Lahden perheasiain neuvottelukeskuksen palvelut on tarkoitettu Lahden lisäksi Asikkalan, Hartolan, Heinolan, Hollolan, Kärkölän, Myrskylän, Orimattilan, Pukkilan ja Sysmän asukkaille. Palvelut ovat luottamuksellisia, maksuttomia ja ne eivät edellytä kirkon jäsenyyttä. Parisuhteeseen liittyviä palveluja voivat käyttää myös samaa sukupuolta olevat parit. Perheneuvonnalla on sopimukset Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän ja muiden alueellisten toimijoiden kanssa. Neuvottelukeskukselle maksettiin viime vuonna 130 000 euroa palvelujen tuottamisesta. Summa vastaa likimain yhden lapsen sijoittamista laitoshoitoon vuoden ajaksi.

Perheneuvonnan painopiste on lapsiperheissä, joiden osuus asiakkaista oli viime vuonna 77 prosenttia. ”Riitainen parisuhde vaikuttaa lapsiin. Aika monen lapsen ja nuoren ongelmien taustalla on riitelevät vanhemmat. Vuosia kestävä riitely jättää syvät jäljet lapsiin, ja seuraukset kertautuvat myöhempinä ongelmina”, Jouko Vesala sanoo. Perheneuvonta tuottaa hänen mukaansa pienillä kustannuksilla suuren hyödyn, kun vaikeuksiin pystytään puuttumaan varhaisessa vaiheessa ja ennalta ehkäisemään isoja ongelmia.

Wed Mar 20 09:03:00 EET 2019