Ilmoittautuminen ripareille alkamassa – uudella Lapin-leirillä tehdään päivävaelluksia lähituntureille

Ilmoittautuminen Lahden seurakuntien vuonna 2020 pidettäviin rippikouluihin alkaa torstaina 26.9.2019 klo 8.00. Ilmoittautuminen tapahtuu sähköisesti osoitteessa www.lahdenseurakunnat.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Rippikoulun käy Suomessa lähes 80 prosenttia ikäluokkansa nuorista. Heistä lähes neljäsosa ilmoittautuu syksyisin seurakunnissa alkaviin isoskoulutuksiin. Kuvaaja: Sanna Krook

Tänä syksynä rippikouluun ilmoittautuvat vuonna 2005 tai sitä aikaisemmin syntyneet nuoret. Vuonna 2005 syntyneiden, kirkkoon kuuluvien ikäluokka on Lahdessa yhteensä noin 950 nuorta.

Tulevan kesän uutuus on Lapissa, Keimiötunturin ympäristössä järjestettävä rippikoulu, joka sisältää päivävaelluksia lähituntureille. ”Seurakunnilla on pitkä perinne vaellusripareista 1970-luvulta lähtien, mutta viime vuosina niitä on järjestetty vähemmän. Nyt kiinnostus vaeltamiseen ja luonnossa liikkumiseen on lisääntynyt uudelleen myös nuorten parissa”, arvioi kasvatustyön teologi Jari Laulainen.

Lahden seurakunnat järjestävät ensi vuonna kaikkiaan noin 35 erilaista rippikoulua. Valtaosa nuorista haluaa edelleen leirimuotoiseen rippikouluun, joita järjestetään sekä hiihtolomalla että kesällä. Tarjolla on kuitenkin myös erilaisia vaihtoehtoja niille, jotka harrastusten tai muiden syiden vuoksi haluavat käydä rippikoulua kotoa käsin. Suurin osa nuorista ilmoittautuu oman paikallisseurakuntansa järjestämille leireille, mutta tarjolla on myös yhteisiä leirejä, joille kaikki lahtelaiset nuoret voivat hakeutua seurakuntarajoista riippumatta.

Rippikoululeirejä järjestetään pääosin Lahdessa tai lähiympäristössä sijaitsevissa leirikeskuksissa. Lisäksi Lahden seurakunnat järjestävät rippikouluja sekä hiihtolomalla että kesällä eri kohteissa Lapissa. Neljällä rippikoululeirillä matkustetaan ulkomaille: Unkariin, Puolaan, Kroatiaan ja Viroon. Jari Laulaisen mukaan ulkomaille suuntautuvat rippikoulut ovat olleet viime vuosina suosittuja. ”Kuluvan vuoden suosituin rippikoulu ilmoittautumisen yhteydessä oli Kroatiassa. Se järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa,” Laulainen kertoo.

Rippikoulu on säilyttänyt melko hyvin suosionsa. Rippikoulun käy Suomessa lähes 80 prosenttia ikäluokkansa nuorista. Vuosittain Suomessa järjestetään noin 2200 rippikoulua, joihin osallistuu kaikkiaan noin 45 000 nuorta. Heistä lähes neljäsosa ilmoittautuu syksyisin seurakunnissa alkaviin isoskoulutuksiin.

Ilmoittautuminen päättyy torstaina 9.10. klo 23.55.

Fri Sep 20 08:37:00 EEST 2019