Uutislistaukseen

Omaa reagointiaan, myös kehon tuntemuksia, on hyvä havainnoida ja opetella tuntemaan. Niihin voi myös itse ...

Kuinka torjut korona-ahdistusta? Lue vinkit

19.3.2020 21.25 Omaa reagointiaan, myös kehon tuntemuksia, on hyvä havainnoida ja opetella tuntemaan. Niihin voi myös itse vaikuttaa. Kuva: Marek Studzinski / Pixabay

* Koronavirus (COVID-19) aiheuttaa hätää ja huolta ympäri maailman. Poikkeuksellinen tilanne tuo mukanaan ahdistusta, epävarmuutta, pelkoa ja turvattomuutta. Siihen on tervettä reagoida.

* Jännittyneisyys, unettomuus, keskittymiskyvyttömyys, muistamattomuus tai kivut ja muut fyysiset oireet ovat normaaleja reaktioita. Riskiryhmiin kuuluvat saattavat reagoida enemmän kuin perusterveet.

* Omaa reagointiaan, myös kehon tuntemuksia, on hyvä havainnoida ja opetella tuntemaan. Niihin voi myös itse vaikuttaa.

* Kohtuullinen määrä oikeaa tietoa helpottaa ahdistuksen sietämistä. Yritä tunnistaa, mikä sinulle on kohtuullista.

* Älä vatvo ja märehdi. Asioiden vatvominen tuo helpotusta hetkeksi, mutta huolien jatkuva märehtiminen syventää ahdistusta. Elimistö kuormittuu jatkuvassa valmiustilassa ja alkaa käydä ylikierroksilla. 

* Pyri noudattamaan tavallisia arkirutiineja. Riittävä uni, ravinto, liikunta ja mielekäs tekeminen parantavat mielialaa.

* Suojele mieltäsi. Keskity välillä muuhunkin kuin koronaan. Tee asioita, jotka tuottavat mielihyvää.

* Pidä yhteyttä läheisiin. Läheisten seura parantaa mielialaa – etänäkin. Tukekaa toisianne.

* Kun kuuntelet toisen huolta, ota todesta. Älä vähättele, mitätöi tai jätä henkisesti yksin.

* Ajatusten ja tunteiden jakaminen auttaa voimaan paremmin ja löytämään ratkaisuja. Muistakaa puhua muustakin kuin koronasta.

* Älä lietso paniikkia, älä levitä huhuja tai spekulaatioita.

* Ohjaa etsimään asiallista tietoa ja lähdekriittisyyteen tiedonhaussa.

* Noudata ja ohjaa noudattamaan valtiovallan ja terveydenhuollon ohjeita. Ohjeiden noudattaminen suojaa meitä kaikkia.

* Harkitse terveydenhuollon puoleen kääntymistä tarkasti, jotta et turhaan tuki terveydenhuoltoa. Vasta kun kotona et pärjää, soita Phhyky:n päivystysavun maksuttomaan numeroon 116 117.

* Ohjaa ja motivoi avun pyytämiseen ja hakemiseen.

Luotettavia tietolähteitä:
Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos, www.thl.fi
Sairaanhoitopiiri, www.phhyky.fi
Suomen psykologiliitto, www.psyli.fi
Valtioneuvosto, www.valtioneuvosto.fi

-----------

Milloin tarvitset ulkopuolista asiantuntija-apua?

* Olet jatkuvasti ahdistunut, masentunut ja jännittynyt, etkä itseapumenetelmin löydä helpotusta.

*Jos unettomuus tai katkonainen uni jatkuu pitkään, useita päiviä peräkkäin.

* Kun et pysty keskittymään mihinkään. Kun työnteko tai opiskelu ei suju.

* Sinulla on fyysisiä oireita, joihin ei löydy syytä, kuten jatkuva päänsärky, sydämentykytys, huimaus, vatsakivut ja pahoinvointi.

* Ihmissuhteissasi alkaa ilmetä ongelmia, riitoja, joita ei voi itsekseen selvittää.

* Olet aivan yksin. Sinulla ei ole ketään, kelle puhua.

* Käytät liikaa lääkkeitä tai alkoholia.

* Olet kadottanut elämänhalusi. Sinulla on itsemurha-ajatuksia tai yrityksiä.


Lähteet sekä linkkejä koronaviruksesta ja mielen rauhoittamisesta:

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä: https://www.phhyky.fi/fi/asiakkaalle/koronavirus/

Terveyskylä ja Mielenterveystalo: https://www.terveyskyla.fi/infektiotalo

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/koronavirukseen_liittyva_huolen_ja_epavarmuuden_sietaminen/Pages/default.aspx

Mieli ry. (Entinen Suomen mielenterveysseura)
https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua

Mielenterveyden keskusliitto:
https://www.mtkl.fi/mista-apua/

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos:
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19

Kirkon asiaa:
https://sakasti.fi/kriisit-ja-varautuminen/nain-varaudut/koronavirus/

https://www.facebook.com/kirkkosuomessa/

Psykologilehti: Koronapelko
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/puheenvuorot/koronapelko#.XmuXhNs6TyI.facebook

Miia Moisio: 7 ajatusta siitä, mitä hyvää poikkeustila voi tuottaa
https://hidastaelamaa.fi/2020/03/pysahtymisen-pakko-voi-paljastaa-kaikenlaista-7-ajatusta-siita-mita-hyvaa-poikkeustila-voi-tuottaa/#5c84d44b

Väestöliitto:
https://vaestoliitonblogi.com/2020/03/13/miten-puhua-lapselle-koronasta/

Duodecim:
https://www.duodecim.fi/2020/03/17/duodecimin-koronavirusuutiset-kootusti/?utm_source=fb&utm_medium=post&utm_campaign=korona&utm_content=koosteuutinen

Miten selvitä:
https://youtu.be/IsJus1R15Ds
                                                                                                 
Facebook:
https://www.facebook.com/search/top/?q=lahden%20kriisikeskus&epa=SEARCH_BOX

https://www.facebook.Scom/MIETERY/