Kärsimystie tekee paluun Lahden keskustaan pääsiäisenä 2021

Kärsimystien pääroolissa Jeesuksena nähdään Tapani Kalliomäki. Kuvaaja: Johannes Kaarakainen

Kärsimystie-näytelmä palaa viiden vuoden tauon jälkeen Lahden katukuvaan pääsiäisenä 2021. Jeesuksen dramaattinen viimeinen matka käy 1.–3.4.2021 kaupungintalolta Ristinkirkolle, jonka edustalla esitetään näytelmän loppukohtaus: ristiinnaulitseminen ja ylösnousemus. Kohtauksia nähdään myös Mariankadun puistossa, Hakkapeliitta-patsaalla, kauppatorilla, Mariankadun ja Vapaudenkadun kulmassa sekä Ristikirkolle noustaessa Mariankadun mäessä. Katunäytelmän tuottaa Lahden seurakuntayhtymä.

Kärsimystie on värikäs kaupunkispektaakkeli ja sen paluuta Lahteen on odotettu. Näytelmän ohjaa kolmannen kerran Petri Liski. ”Kun ensi kesältä on kautta Suomen peruutettu useita kulttuuritapahtumia, uskon, että ihmisillä on entistä suurempi tarve ja kaipuu tällaiseen yhteisölliseen tapahtumaan. Kärsimystie 2021 tarjoaa lohtua ja turvaa sekä täyttää henkisen tyhjiön, joka monille on saattanut jäädä koko maailmaa koettelevan koronakriisin myötä”, Liski sanoo.

Jeesuksena nähdään Lahden kaupunginteatterista tuttu Tapani Kalliomäki, joka esitti Jeesusta myös 2016 ja 2012. ”Lähdin, kun pyydettiin. Olen rooliin yli-ikäinen, mutta hyvä, jos muut ovat eri mieltä. On hieno kokemus olla mukana sellaisessa väenpaljoudessa”, Kalliomäki kertoo. Kärsimystie on näyttelijälle erityinen tehtävä. ”Kollektiivinen kokemus on ainutlaatuinen. Harvoin lavalla on niin paljon yleisöä kuin tässä näytelmässä, joka kulkee läpi kaupungin ja kansan.”

Sivuosat täytetään harrastajanäyttelijöillä, seurakuntayhtymän työntekijöillä sekä muilla vapaaehtoisilla. Kaikkiaan tuotantoon tarvitaan 150–200 vapaaehtoisia. Harjoitukset on määrä aloittaa tammikuussa. Kärsimystietä on esitetty Lahdessa aiemmin 2000, 2001, 2003, 2004, 2012 ja 2016.

Kärsimystien vastaavana tuottajana toimii Marja Okkola. Vapaaehtoiset, joita kaivataan ainakin näyttelijöiksi, kuoroon, kansanjoukkoon, tarpeistonhoitajiksi ja puvustajiksi, voivat ilmoittautua sähköpostitse marja.okkola@evl.fi

Mon Mar 30 08:18:30 EEST 2020