Takatasku avaa noutoruokapalvelun ja jumalanpalvelukset aukeavat yleisölle kesäkuussa

Monitoimikeskus Takatasku avaa 1.6.2020 edullisen noutoruokapalvelun. Ateria-annoksia myydään ti–pe klo 11–13. Aterian hinta on työttömille ja eläkeläisille 4,00 € ja työssäkäyville 6,50 €. Aterian voi varmistaa etukäteen tilaamalla. Tilaukset tulee tehdä viimeistään myyntiä edeltävänä päivänä, ja niitä otetaan vastaan ma–pe klo 9–12. Tilaukset voi tehdä puhelimitse, 044 719 4637, tai asioimalla paikan päällä Takataskun asiakaspalvelussa. Aterioita myydään myös ilman ennakkovarausta niin pitkään kuin annoksia riittää.

Noutoruoan valmistuksessa otetaan huomioon erikoisruokavaliot gluteeniton, maidoton ja kasvis. Erikoisruokavaliot tulee kuitenkin tilata kaksi päivää ennen noutoa. Monitoimikeskus Takatasku on Lahden seurakuntayhtymän ja Lahden kaupungin yhteinen työllisyyttä ja mielekästä elämää edistävä toimintakeskus. Se sijaitsee Lahden Asemantaustassa osoitteessa Huovilankatu 4. Lisätietoja löytyy osoitteesta www.takatasku.net.

Jumalanpalvelukset aukeavat yleisölle

Lahden seurakuntien jumalanpalveluksiin sekä kirkkotilassa tapahtuviin kirkollisiin toimituksiin voi 1.6. alkaen osallistua yli 50 henkilöä. Tämä on mahdollista noudattamalla viranomaisohjeita tilaisuuksien turvallisesta järjestämisestä. Henkilömäärä suhteutetaan 2 metrin turvavälein tilaan sopivaksi, ja hygieniaan kiinnitetään tehostetusti huomiota. Flunssaoireisena ei pidä tulla kirkkoon. Virsikirjat eivät toistaiseksi ole käytössä, ja ehtoollista jaetaan varotoimin. ”Kristityt ovat aina halunneet osallistua yhteiseen jumalanpalvelukseen. Olemme kiitollisia siitä, että pitkän tauon jälkeen seurakunnat voivat jälleen kokoontua Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen jumalanpalvelukseen sanan ja sakramenttien äärelle. Messu on Jumalan pelastavan läsnäolon juhla, jonka keskeltä meidät lähetetään takaisin arkeen palvelemaan Herraa ja toisiamme iloiten”, sanoo valmiuspäällikkö, kirkkoherra Kari Eskelinen

Ristinkirkkoon voidaan ottaa sisään poikkeusoloissa 170, Joutjärvelle 130, Salpausselän ja Nastolan kirkkoihin 61 ja Launeelle 30 henkilöä. Seurakuntasalien ovia avaamalla kapasiteettia voidaan hieman kasvattaa. Maksimimäärä ilmoitetaan paikan päällä, ja suntio ja liturgi valvovat kirkkotilan täyttymistä. Koronavirusepidemian aiheuttamissa poikkeusoloissa aloitetut jumalanpalveluksien verkkolähetykset jatkuvat edelleen, ja niistä ilmoitetaan kävijöille erikseen.

Päivärippikoulut ja lasten päiväleirit alkavat

Päivärippikoulut aloitetaan suunnitellusti kesäkuun alussa. Yöpymisiä sisältävät rippileirit on siirretty kahden ensimmäisen viikon ajalta ensisijaisesti loppukesään. Ulkomaille suuntautuvat rippileirit järjestetään tämänhetkisen tiedon mukaan koulujen syyslomaviikolla alkuperäisissä kohteissa. Lappiin suuntautuvat leirit eivät toteudu, mutta niille on löydetty korvaavat paikat ja ajankohdat loppukesästä. Muut kesän rippileirit järjestetään alkuperäisen aikataulun mukaan. ”Toivoimme tietenkin, että leirit olisi voitu toteuttaa alkuperäisen suunnitelman mukaan. Meille on kuitenkin tärkeää huomioida nuorten, perheiden ja työntekijöiden turvallisuus. Seuraamme tiiviisti Suomen hallituksen ohjeita turvallisuudesta ja mahdollisista muutoksista”, kertoo kasvatustyön teologi Reetta Kalteenmäki.

Pienempien lasten päiväleirit Launeen ja Mukkulan kirkolla, Kariston koululla sekä Upilan ja Luomaniemen leirikeskuksessa toteutuvat jo kesäkuun alusta suunnitellusti, mutta pitempiä leirejä karsitaan. ”Kaikki ennen juhannusta pidettäväksi suunnitellut yön yli kestävät leirit on peruttu. Heinäkuussa joudumme väistämään kesäkuulta siirrettyjä rippileirejä, joiden järjestäminen on lakisääteistä. Ehdimme pitää Upilassa juhannuksen jälkeen neljä harrasteleiriä ja yhden perheleirin ennen kuin rippileirit käynnistyvät”, kertoo kasvatustyön sihteeri Mauno Nivala. Kaikkiin ilmoittautuneisiin ollaan yhteydessä.

Asiakaspalvelu ja diakoniavastaanotto avautuvat

Lahden seurakuntayhtymän asiakaspalvelu ja diakoniavastaanotto avautuvat 1.6. osoitteessa Vapaudenkatu 6. Diakoniavastaanotto toimii ajanvarauksella ja pääsääntöisesti yhä sähköisesti. Marian kammarin kahvila ja Missiokauppa pysyvät suljettuna 31.7. asti.

Poikkeusolojen aikana aloitetut ikäihmisten soittoringit sekä laajat puhelinpäivystykset (Soita – me kuuntelemme ja Lahden perheneuvonnan päivystys) lakkaavat toistaiseksi. Kirkon puhelinapua saa edelleen esimerkiksi Lahden päivystävältä papilta 044 719 1475 ma–pe 13–15 sekä Palvelevasta puhelimesta 0400 22 11 80 ma–su 18–24.

2020-05-28 08:21:00.0