Lahden seurakuntien toimintaa avataan vaiheittain toukokuussa – aikuisten toiminta tauolla 16.5. saakka

Lahden seurakunnat on päättänyt jatkaa aikuisten kokoavan toiminnan katkoa 16.5. saakka Lahden alueella vallitsevan koronaviruksen leviämisvaiheen takia. Siten aikuisten harraste-, kerho- ja muu viikkotoiminta sekä leirit ja retket pysyvät tauolla. Toimintaa kehitetään kuitenkin sähköisissä kanavissa, ja jotkin ryhmät, kuten kuorot, ovat jatkaneet harjoittelua verkkoyhteyksien avulla koko epidemian ajan.

Lahden seurakunnat avasi maaliskuussa jumalanpalveluksiaan varotoimenpitein, ja niiden järjestämistä jatketaan. Kirkoissa ryhmitytään jumalanpalvelusten toimittajat mukaan lukien enintään 6 henkilön osastoihin. Osastot käyttävät omia sisäänkäyntejä, ja eri osastojen ihmiset eivät sekoitu missään vaiheessa tilaisuutta. Myös ehtoollinen jaetaan osastoittain. Osastoissa noudatetaan perhekuntien välillä 2 metrin turvavälejä sekä käytetään maskia.

Osastojen lukumäärä on sovittu tilakohtaisesti huomioimalla kirkon koko, kulkureitit ja sisäänkäyntien lukumäärä. Mikäli messut täyttyvät, kirkoissa järjestetään tarvittaessa lyhyitä ehtoollishartauksia. Kaikkiin tilaisuuksiin ilmoittaudutaan ennakkoon seurakuntatoimiston yhteiseen palvelunumeroon 044 7194 629. Numerossa palvellaan ma-to klo 9-15 ja pe klo 9-12.
Jumalanpalveluksia voi edelleen seurata myös Lahden seurakuntien YouTube-kanavalla sekä paikallisseurakuntien sometileillä.

Rippileirien järjestämiseen suunnitelmien mukaan kesäkuun alusta lähtien ei näillä näkymin ole estettä. Rippikouluryhmät voivat kokoontua lähiopetukseen jo 1.5. lähtien. Nuorten kokoontumiset ulkotiloissa maksimissaan 10 henkilön ryhmissä ovat myös mahdollisia toukokuun alusta lähtien. Varhaiskasvatuksen perhekerhot aloittavat toimintansa ulkotiloissa 1.5. lähtien aikuisten henkilörajoitukset (maksimissaan 6 aikuista) huomioiden. Lasten ja nuorten leiri- ja retkitoiminta on kuitenkin keskeytetty 31.5. asti.

Asiakaspalvelupisteet palvelevat vain sähköisesti 31.5. asti. Samoin Marian kammarin, missiokauppojen ja vapaaehtoistoiminnan sulkua jatketaan toukokuun loppuun asti.

Ristinkirkko sekä Launeen kirkko ovat avoinna yksityistä hiljentymistä varten. Ristinkirkko on avoinna päivittäin klo 10-15, ja Launeen kirkkoon pääsee päivittäin klo 12-18.

Lisätiedot:

Kari Eskelinen, valmiuspäällikkö, 044 719 1213, kari.eskelinen@evl.fi