Kirkkoneuvostolta vihreää valoa liki 2 miljoonan euron lisäinvestoinneille

Lahden seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto käsitteli torstain kokouksessaan lukuisia muutoksia vuoden 2021 talousarvioon. Suurimpana lisäinvestointina käsiteltiin Radiomäellä sijaitsevan vanhan hautausmaan kivimuurin korjausurakka. Korjaaminen jouduttiin aloittamaan kesällä hätätoimenpiteenä, kun muurissa havaittiin pullistumia. Vanhan hautausmaan kivimuuri sijaitsee rinteessä, joka viettää jyrkästi alas Mannerheiminkadulle. Muurin korjaamisen osoitettiin 840 000 euroa.

Myös paraikaa käynnissä olevaan Ristinkirkon vesikaton ja julkisivujen korjaukseen tarvitaan 610 000 euroa aiemmin arvioitua enemmän. Lahden seurakuntien vuoden 2021 investoinnit ovat nousemassa kokonaisuudessaan yli 3 miljoonaan euroon. Kaikki talousarviota koskevat muutokset menevät vielä syyskuun lopussa kokoontuvan yhteisen kirkkovaltuuston päätettäviksi.

Lahden kirkollisveroksi yhteinen kirkkoneuvosto esittää edelleen 1,5 prosenttia, mikä on Heinolan seurakunnan ohella seudun matalin veroprosentti. Myös kirkollisveroprosentista päättää lopulta yhteinen kirkkovaltuusto.

Lisätiedot: Pasi Mäkelä, hallintojohtaja, 044 719 1201, pasi.makela@evl.fi

2021-09-09 20:35:11.0