Samuli Putro tähdittää perinteistä Pimeästä valoon -tapahtumaa, joka toteutetaan tänä vuonna verkossa

Kuvassa on laulaja-lauluntekijä Samuli Putro.

Samuli Putro tuli tunnetuksi Zen Cafén laulajana ja on eräs Suomen menestyneimmistä lauluntekijöistä. Kuva: Aki Roukala

Lahtelaisin voimin keskellä pimeintä vuodenaikaa järjestettävää Pimeästä valoon -konserttia tähdittää tänä vuonna laulaja-lauluntekijä Samuli Putro. Konsertin ensiesitys nähdään YouTubessa sunnuntaina 21. marraskuuta alkaen kello 19. Pimeästä valoon teki vuonna 2020 koronapandemian takia digiloikan ja siirtyi Lahden Ristinkirkosta verkkoon. Toteutus onnistui erinomaisesti, ja konsertti on kerännyt jo lähes 5 000 katselukertaa. Tapahtuma on päätetty toteuttaa myös tänä vuonna Lahden seurakuntien YouTube-kanavalla.

Pimeästä valoon -konsertin esiintyjät ovat laulaja-lauluntekijä Samuli Putro, nastolalaistaustainen kontrabasisti Jarno ”Jape” Karjalainen sekä lahtelainen muusikko Miikka Kallio, joka toimii samalla konsertin tuottajana. Konsertin tavoitteena on luoda toivoa pimeän syksyn ja yhä jatkuvan korona-ajan keskelle. ”Meillä on upean herkät muusikot ja innostunut tekniikkatiimi. Haaveissani on, että tästä tulee eräs vuoden koskettavimmista konserteista. Pyrimme tuottamaan kotisohville lohtua ja valoa tuovan konsertin, joka halutaan katsoa yhä uudelleen”, kertoo Miikka Kallio.

Vuoden 2020 live stream -tuotannosta poiketen konsertti taltioidaan etukäteen. ”Meille tekijöille tuli viime vuonna yllätyksenä, kuinka paljon katsojat lähettivät viestejä ja kynttiläkuvia konsertin aikana. Läheskään kaikki eivät mahtuneet lähetykseen. Tänä vuonna pyrimme viemään YouTubessa esitettävän musiikkitallenteen uudelle tasolle. Meillä on siihen loistavat edellytykset”, Kallio suunnittelee. Videotuotannosta vastaa lahtelainen mediatuotantoihin erikoistunut Inspiroiva Creative.

Samuli Putro kuuluu suomalaisen musiikkielämän kiintotähtiin. Putro tuli tunnetuksi Zen Cafén laulajana ja on eräs Suomen menestyneimmistä lauluntekijöistä. Nykyisin Putro tuottaa musiikkia itsenäisenä sooloartistina. Hänen tunnetuimpia laulujaan ovat esimerkiksi Olet puolisoni nyt, Tavalliset hautajaiset ja Ilmasta tehtyjä. Samuli Putro on käsikirjoittanut hiljattain Ylelle Putro puhuu kuolemasta -nimisen radio-ohjelmasarjan ja aloittelee paraikaa ympäri Suomea ulottuvaa syyskiertuettaan.

Pimeästä valoon -tapahtuman järjestävät päijäthämäläiset mielenterveysjärjestöt yhdessä Lahden seurakuntien mielenterveystyön kanssa. Järjestöistä mukana ovat Päijät-Hämeen Mielenterveystyön Tuki Miete ry, Päijät-Hämeen Mielenterveysomaiset - FinFami ry, Lahden Klubitalo Eskot ry, Päijät-Hämeen mielenterveysseura - Lahden seudun kriisikeskus, Lahden Elokolo - EHYT ry, Päijät-Hämeen ehkäisevän mielenterveys- ja päihdetyön verkosto sekä Surunauha ry.

Konsertti liittyy valtakunnalliseen päivään, jolloin kynttilät syttyvät itsemurhan tehneiden muistoksi ja tuovat lohtua läheisensä menettäneille. Se avaa myös paikallisesti valtakunnallisen mielenterveysviikon.

Pimeästä valoon

Ensiesitys su 21.11. klo 19 Lahden seurakuntien YouTube-tilillä