Lahden seurakunnat suunnittelee koronapassin käyttöönottoa - passia ei kuitenkaan vaadita jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa

Kuvassa on adventtikynttilä.

Lahden seurakunnissa valmistaudutaan adventin ajan tilaisuuksissa koronapassin käyttöönottoon. Passia ei kuitenkaan vaadita jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa. Kuva: Markku Lehtinen

Päijät-Hämeen alueellinen epidemiatilanne on vaikeutunut nopeasti. Omikron-variantin leviäminen mutkistaa tilannetta entisestään, sillä varianttia ei tunneta vielä riittävästi.

Lahden seurakuntayhtymässä on päätetty uusista kokoontumisrajoituksista ja -käytännöistä. Ne ovat ehdollisia ja tulevat käyttöön, mikäli Etelä-Suomen aluehallintovirasto päättää koronayhteistyöryhmän esityksen mukaisesti tiukentaa kokoontumisrajoituksia.

Mikäli aluehallintovirasto tiukentaa kokoontumisrajoituksia, Lahden seurakuntien järjestämissä jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa otetaan käyttöön kävijöiden osastoiminen. Kirkollisilla toimituksilla tarkoitetaan kasteita, konfirmaatioita, häitä ja hautaan siunaamisia.

Osastoinnissa kirkkosali jaetaan alueisiin, ja kuhunkin alueeseen voidaan ottaa maksimissaan 20 ihmistä. Kahden osaston välille jätetään riittävä suojavyöhyke. Yhdestä sisäänkäynnistä voidaan kuitenkin ottaa sisään useita osastoja.

Koronapassi vaaditaan 16 vuotta täyttäneiltä henkilöiltä

Mikäli aluehallintovirasto päättää ehdotuksen mukaisesti tiukentaa kokoontumisrajoituksia, Lahden seurakuntien kaikissa muissa sisätilaisuuksissa, joihin osallistuu yli 20 henkilöä, otetaan koronapassi käyttöön.

Koronapassi vaaditaan esitettäväksi tilaisuuteen saapumisen yhteydessä 16 vuotta täyttäneiltä henkilöiltä. Koronapassia edellytetään siis käytettävän muun muassa Kauneimmat joululaulut -tilaisuuksissa sekä adventin ajan konserteissa. Myös Lahden seurakuntien tiloja käyttävien ulkopuolisten järjestäjien on sitouduttava koronapassin käyttöön.

Koronapassin tarkistuksessa riittää hyväksyttävästi luettu QR-koodi, henkilökorttia ei vaadita.
Lahden seurakuntien pienryhmätoiminnassa, jossa osallistujia on alle 20, koronapassia ei vaadita.

Lahden seurakuntien johtoryhmä kokoontuu tarkastelemaan tilannetta seuraavan kerran torstaina 2. joulukuuta.

Lisätiedot: Kari Eskelinen, valmiuspäällikkö, 044 719 1213, kari.eskelinen@evl.fi

Tue Nov 30 13:56:56 EET 2021