Rantamaisema illalla auringonlaskun jälkeen.

Retriitit

Retriitti tarkoittaa vetäytymistä. Retriitissä ihminen saa levähtää ja hengähtää sekä samalla saa matkaevästä. Retriittejä järjestetään Luomaniemen leirikeskuksessa. Ohjaajat ovat kouluttautuneet Hiljaisuuden Ystävät r.y.:ssä.

Retriittejä järjestetään noin neljä kertaa vuodessa ja niihin voi ilmoittautua tapahtumakalenterissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä, kun ilmoittautumislinkki on aktiivinen.

Hiljaisuuden retriitti ja henkilökohtaisesti ohjattu retriitti

Hiljaisuuden retriitti on kaikille täysi-ikäisille avoin, useimmiten viikonlopun mittainen mahdollisuus sitoutua hiljaisuuteen ryhmässä. Retriitissä saat levätä, miettiä ja kuunnella omaa sisintäsi.

Yhteinen hiljaisuus luo yhteyden kokemuksen. Ei tarvitse ottaa roolia, suorittaa tai hakea kontaktia. Hiljaisuudessa elämän yksinkertaisuus ja pyhyyden kokemus saavat tilaa. Hiljaisuutta rytmittävät yhteiset rukoushetket, ehtoollisenvietot, virikepuheet, mietiskelyhetket ja ruokailut. Väljä päiväohjelma vapauttaa luonnollisen rytmin löytymistä.

Osallistujalla on oma huone, kirjallisuutta saatavilla ja mietiskelytiloja käytettävissä. Koulutetut ohjaajat antavat myös rajatun mahdollisuuden henkilökohtaiseen keskusteluun.

Hiljaisuuden retriitin lisäksi sinulla on mahdollisuus myös henkilökohtaisesti ohjattuun retriittiin, joka yhdistää hiljaisuuden ja hengellisen ohjauksen.

Lahden seurakuntayhtymässä lisätietoja retriiteistä saat pastori Anna-Mari Kopolta, anna-mari.kopo@evl.fi, p.044-7191 437 ja retriittejä ohjaavilta.

Seuraavat hiljaisuuden retriitit Luomaniemen leirikeskuksessa

Sinä olet pelkoamme syvempi

Pyhä Iankaikkisuus, sinä itse olet rauha ja kaiken rauhan lähde. Vaikuta meissä sovintoa ja ymmärrystä.

Ole lähellä niitä, jotka kärsivät levottomuuksien tai väkivallan keskellä. Anna heille lohdutus ja toivo.

Pidä huolta rikkinäisestä ja haavoitetusta.

Paranna rakkaudellasi.

Varjele kostolta ja katkeroitumiselta.

Siunaa kansoja ja niiden johtajia. Anna viisautta toimia tahtosi mukaan. Vahvista ymmärrystä ja oikeudenmukaisuutta.

Sinä näet kaikki pelkomme. Näet huolen, jolla katsomme levotonta maailmaa. Muistuta, että sinä olet pelkoamme syvempi.

Tee rakkautesi meissä näkyväksi. Älä anna meissä olevan vihan hallita, vaan auta meitä heijastamaan valoasi.

Neuleretriitissä Upilassa syksyllä 2018

3.4.2023 klo 18 Ristinkirkossa

Hiljaisuutta, musiikkia, Taize-lauluja, rukousta.

Mukana Tarja Klami, Katri Nivala, Pauli Rantanen ja pelimanniyhtye OlkkariFolkkari.