Liipolan seurakuntakeskus

Launeen seurakunta

Liipolan seurakuntakeskus

Ostoskatu 7, 15500 Lahti

044 719 1501 (vahtimestari)

Avoinna tilaisuuksien yhteydessä

Historiaa

Sodan jälkeen Lahden kasvu alkoi kiihtyvällä vauhdilla. 1960- ja 1970- luvuilla rakennettiin eri puolille kaupunkia uusia asuma-alueita ja lähiöitä. Niistä yhdeksi suuremmista kasvoi Liipolan lähiö, joka nousi keskustan kaakkoispuolella kolmen kilometrin päässä sijaitsevalle mäen pohjoisrinteelle.

Arkkitehti Jorma Salmenkivi suunnitteli harmaan betonilaatoista tehdyn rakennuksen, jossa ”kirkollisuus” näkyi julkisivujen muotomaailmassa, pelkistetyssä materiaalin käytössä ja rakennuksen eteen pystytyssä betonisessa ristissä.

Lahtelainen taiteilija Toivo Pelkonen sai tehtäväkseen alttariveistoksen suunnittelun seurakuntakeskukseen. Hän teki suuren punahonkaisen veistoksen ”Tulkaa minun tyköni kaikki”. Teoksella on pinta-alaa n. 14 m2.

Uudistuva jumalanpalvelus eri muotoineen on tullut tutuksi Liipolan seurakuntakeskuksessa, joka on Launeen seurakunnalle tärkeä toimipiste. Tiiviin jumalanpalveluskäyttönsä ansiosta 500-paikkainen seurakuntakeskus mielletään hyvin kirkoksi. Ulkoiselta olemukseltaan keskus soveltuu kuitenkin täysin ympäröivään rakennuskantaan, joka on 1970-luvun puolivälin arkkitehtuurille varsin tyypillistä. Seurakuntakeskuksen on suunnitellut arkkitehti Jorma Salmenkivi ja seurakuntakeskus valmistui v. 1975.

Kirkkosalissa on 500 istumapaikkaa ja aulassa 100 paikkaa.

TäältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä pääset virtuaaliesittelykierrokselle kirkkosaliin.

Esteettömyys
Seurakuntasaliin pääsee katutason pääovesta pyörätuolilla.

Seurakuntakodilla on pysäköintialue n. 10 autolle. Pysäköintiin on mahdollisuus myös Ostoskadun varrella.

Yhteydenotot ja tilavaraukset seurakuntatoimistoon puh. 044 719 4629.

Kuvia Liipolan seurakuntakeskuksen tiloistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Pelastussuunnitelma

Tästä pääset tututstumaan kiinteistön pelastussuunnitelmaan

Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
wc wc

ti 19.3. klo 13.00

Diakoniatyön vastaanotto

Voit tulla keskustelemaan diakoniatyöntekijän kanssa asioista, joissa tarvitset apua tai toivot muutosta. Kun tulet vastaanotolle taloudelliseen auttamiseen liittyvissä asioissa, muista ottaa tulo- ja menotositteet mukaan.
ke 20.3. klo 11.15

Viikkomessu

Johanna Hurtig, Johanna Suomala.
ke 20.3. klo 12.00 -13.00

Keskiviikkolounas

Tervetuloa syömään hyvää ja edullista kotoruokaa Liipolan seurakuntakeskukselle.
to 21.3. klo 14.00

Lähteellä-piiri

Joka toinen viikko kokoontuva keskusteluryhmä.
ma 25.3. klo 9.35

Lasten pääsiäiskirkko

ma 25.3. klo 15.00

Lähetysraamis Liipolan seurakuntakeskuksessa

Viikoittain kokoontuva avoin ryhmä. Tervetuloa mukaan!
ti 26.3. klo 13.00

Diakoniatyön vastaanotto

ti 26.3. klo 16.30

Ystävyyskahvila

Matalan kynnyksen kohtaamispaikka maahanmuuttajille ja suomalaisille.