Radanrakentajien hautausmaa

Lahti-Nastola maantien 312 varrella valtatie 12 risteyksen lähellä, 15160 Lahti

Radanrakentajien hautausmaa sijaitsee korkealla mäellä Lahti-Nastola maantien ja valtatie 12:n risteyksen lähellä. Hautausmaan pinta-ala on 2 039 m².

Alueelle on haudattu joukkohautaan vuosina 1867 - 1868 menehtyneitä Riihimäki - Pietari-radan rakentajia arviolta noin 300 vainajaa.

Hautausmaata ympäröivä aita on rakennettu rautatiekiskoista ja sisäänkäynnin yhteydessä on vuonna 1953 Lahden seurakunnan pystyttämä muistopatsas.

Muistokivessä lukee: "Vuosien 1867 - 1868 suurina nälkävuosina haudattiin tähän paikkaan nälkään ja kulkutauteihin kuolleita Hollolan pitäjän  Lahden ja Järvenpään kylistä sekä muualta kotoisin olleita Riihimäen - Pietarin radan rakentajia. Patsaan pystytti Lahden seurakunta 1953."