Lähetystyö Lahden seurakunnissa

Lähetystyössä viedään viestiä Jumalan rakkaudesta kertomalla kristillisestä uskosta, toimimalla konkreettisesti hädän lievittämiseksi sekä vaikuttamalla hädän syihin. Kristillinen kirkko ei pidä huolta vain omistaan vaan koko maailmasta. Lähetystyössä autetaan koko ihmistä henkisesti, hengellisesti ja aineellisesti. Jokaista seurakuntalaista kutsutaan toimimaan ja vaikuttamaan.

Jeesus esittää kutsun näin: ” Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät.” (Joh. 20:21)

Lähetystyöntekijöitä tarvitaan eri puolilla maailmaa. Heillä on kohdemaassa tarvittava koulutus ja osaaminen. Lähetystyöntekijät työskentelevät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollossa, erilaisissa koulutus- ja kehittämishankkeissa, seurakunta- tai raamatunkäännöstyössä. Talousarviomäärärahoista käytetään kansainväliseen työhön 3,2 %, joista 72 % menee lähetystyöhön kirkon virallisten lähetysjärjestöjen kautta ja 28 % Kirkon Ulkomaanavun kautta.

Vapaaehtoisena lähetystyössä

Lähetystyötä voi tukea toimimalla vapaaehtoisena esimerkiksi lähetyspiirin vetäjänä, myyjäisten tai tapahtumien erilaisissa järjestelytehtävissä, mainosten tekijänä, kirkkokahvittajana, Missiokaupan myyjänä ja tekemällä käsitöitä.  Vapaaehtoisille järjestetään koulutusta ja perehdytystä tehtäviin. Vapaaehtoiseksi voi hakeutua joko www.vapaaehtoistyo.fi -sivuston kautta tai ottamalla yhteyttä seurakuntien lähetyssihteereihin.

Lähetystyön säännöllinen toiminta tarjoaa monia mahdollisuuksia tulla mukaan:

Lahden Missiokauppa on kansainvälisen vastuun kauppa, jossa myydään tuotteita lähetystyön ja kansainvälisen diakonian hyväksi. Kaupalla järjestetään myös muita tapahtumia ja myyjäisiä yhdessä seurakuntien lähetystyön kanssa.

Käsityökerhot ovat vanhojen ompeluseurojen perillisiä. Niissä tehdään käsitöitä myytäväksi Missiokaupassa.

Lähetyspiirien tarkoituksena on tutustua lähetystyöhön ja kristittyjen elämään eri puolilla maailmaa, jakaa tietoa ja ajatuksia. Lähetyspiirit ovat hengellisen jakamisen paikkoja, niissä luetaan raamattua, rukoillaan toisten ja lähetyksen puolesta.

Kouluvierailuja tekevät seurakuntien lähetyssihteerit ja nimikkolähetit. Aiheet ovat koulun uskontotunteihin sopivia, sillä opetussuunnitelmaan kuuluu lähetystyö sekä peruskoulussa että lukiossa.

Lähetysnäyttelyitä järjestetään vuosittain yhdessä lähetysjärjestöjen kanssa. Näyttelyiden esineiden kautta ja järjestöjen työntekijöiden opastuksella tutustutaan elämään ja uskontoihin lähetystyön kohteissa.

Lähetystyön yhteyshenkilöt:

Keski-Lahden seurakuntaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Launeen seurakuntaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Joutjärven seurakuntaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Nastolan seurakunta

Salpausselän seurakuntaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lähetystyön järjestöt

Kirkko on solminut yhteistyösopimuksen seitsemän lähetysjärjestön kanssa,  jotka toteuttavat Kristuksen antamaa tehtävää Suomen kirkon yhteydessä. Järjestöillä on keskenään erilaisia painotuksia, mutta päämäärä on yhteinen.

Lahden luterilaiset seurakunnat ovat solmineet nimikkosopimuksia kaikkien suomenkielisten kirkon virallisten lähetysjärjestöjen kanssa.

Kirkon lähetysjärjestöt:

Keski-Lahden seurakunta