Lahden sankarihautausmaa

sankarihautausmaa kesäsäässä, keskellä Vapauden hengetär -niminen patsas

Kirkkokatu 4, 15110 Lahti

(03) 891 316

Lahden sankarihautausmaa on perustettu sodissa 1939–1945 kaatuneiden sankarivainajien muistoksi. Se sijaitsee Lahden Ristinkirkon mäellä.

Sankarihautausmaan alueen keskellä on Wäinö Aaltosen suunnittelema veistos "Vapauden hengetär". Veistos on Vehmaan punaista graniittia, ja se on pystytetty vuonna 1952. Hauta-alueella on 574 hautalaattaa, jotka ovat nurmen tasossa. Laattarivien väliin on istutettu kesäkukkia.

Katso sankarihautausmaan kartta ja vainajien nimilista (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

Lahden seurakunnat ja Lahden kaupunki hoitavat alueen yhdessä.

Nastolan sankarihautausmaa

Nastolan sankarihautausmaan muistomerkki

Nastolan kirkon vieressä sijaitsee Nastolan sankarihautausmaa. Hauta-alueella on 79 hautalaattaa. Lahden seurakunnat ja Lahden kaupunki hoitavat alueen yhdessä.

Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkkiKarjalaan jääneiden vainajien muistomerkki

Ristinkirkon vieressä sijaitsee Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki. Se on pystytetty vuonna 1953 sotavuosina 1939–1944 Karjalaan jääneiden vainajien muistoksi.

Muistomerkin suunnitteli ja muotoili Walter Mikkola. Siinä on teksti "Karjalaan jääneiden vainajien muistoa kunnioittaen Lahden karjalaiset 1953".

Pysäköinnistä Ristinkirkon alueella löytyy lisätietoja kirkon sivultaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Sotaveteraanien hautaosastot

Levon hautausmaan kappelin lähellä on sotaveteraaneille ja heidän puolisoilleen tarkoitetut arkku- ja uurnahautaosastot sekä muistolehto ja Mannerheimin ristiritareiden sekä sodassa saamiinsa vammoihin kuolleiden hauta-alue. Kullakin hauta-alueella on oma muistomerkkinsä.

Lisätietoja näistä hauta-alueista löytyy Levon hautausmaan sivultaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Ilmapommitusuhrien hauta-alue

Mustankallion hautausmaalla pääkäytävän varrella on ilmapommitusuhrien hauta-alue ja yhteinen muistomerkki.

Lisätietoja tästä hauta-alueesta löytyy Mustankallion hautausmaan sivultaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.